Η εκπαίδευση στα χρόνια των μνημονίων και της νεοφιλελεύθερης επιτήρησης
Άλλη μια σχολική χρονιά ολοκληρώνεται και φέτος. Άλλη μια συνδικαλιστική χρονιά εν μέσω αγώνων και κινητοποιήσεων ολοκληρώνεται και καλούμαστε στις τακτικές ΓΣ των συλλόγων μας και στην 87η ΓΣ της ΔΟΕ να αποτιμήσουμε τη δράση μας και να συναποφασίσουμε τις διεκδικήσεις και τους αγώνες μας για τη νέα σχολική και συνδικαλιστική χρονιά 2018-19.
Συναδέλφισσες-Συνάδελφοι
Η εκπαίδευση εδώ και οχτώ[8] χρόνια βρέθηκε και βρίσκεται και αυτή στη μέγγενη των μνημονίων, της επιτροπείας και στις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ. Βρέθηκε όμως και ως πρώτιστη επιλογή από τις κυβερνήσεις ΝΔ – ΠΑΣΟΚ στις νεοφιλελεύθερες ράγες της συρρίκνωσής της ως δημόσιο και καθολικό αγαθό, με κατακόρυφη πτώση της δημόσιας χρηματοδότησης, αλλά και την άσκηση της αγοραίας αντίληψης σε όλες τις πτυχές που την διέπουν. Ατομική Αξιολόγηση- έλεγχος- ποινές- απολύσεις- ελαστικές σχέσεις εργασίας, μειώσεις μισθών και συντάξεων και μέρος της να γίνεται βορά στους επιχειρηματίες της εκπαίδευσης. Η λογική «ο καθένας με την γνώση του» και ο θρίαμβος του «να έχεις» απέναντι στο «να είσαι» και ο άκρατος ανταγωνισμός μεταξύ αλλήλων ήταν επιδίωξη να κυριαρχήσει με κάθε κόστος.
Χαρακτηριστικό είναι ο περίφημος κόφτης του 15%, όπου υποχρεωτικά οι δημόσιοι υπάλληλοι θα «κόβονταν» μέσω της περίφημης αξιολόγησης της συγκυβέρνησης Ν.Δ.- ΠΑΣΟΚ με πρώτον «το λίθο βαλέτω» το εξαπτέρυγο του νεοφιλελευθερισμού τον νυν πρόεδρο της ΝΔ, Κυριάκο Μητσοτάκη.
Η Εκπαίδευση συνέχισε και επί της σημερινής κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ να βρίσκεται υπό έλεγχο και επιτήρηση από τους θεσμούς-δανειστές κατά τρόπο που οι όποιες θετικές νομοθετικές αλλαγές να περνούν από τη δαμόκλειο σπάθη του δημοσιονομικού ελέγχου, αλλά και πολλές φορές από το ιδεολογικό νεοφιλελεύθερο φίλτρο της τρόικα που θέλει την εκπαίδευση αποκλειστικά ως μέσο για την οικονομία και την αγορά και όχι ως κοινωνικό αγαθό και πεδίο μόρφωσης και ανθρώπινης χειραφέτησης.
Οι κατακτήσεις του κινήματος και οι αλλαγές με την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ
Παρόλα αυτά από τη σημερινή Κυβέρνηση που κλήθηκε από τον ελληνικό λαό να διαχειριστεί μια χρεοκοπημένη χώρα και μια ταλαιπωρημένη κοινωνία από τη λιτότητα και τις πολιτικές των μνημονίων υπήρξαν και υπάρχουν αλλαγές στη σωστή κατεύθυνση.
Η κατάργηση της προσωπικής αξιολόγησης και η σύνδεση αυτής με τις μειώσεις στους μισθούς και τις απολύσεις (κατάργηση του ΠΔ 152/2013 – ΦΕΚ 240/2013) που έδιωξε το φόβο και την ανασφάλεια από τα σχολεία, η θεσμοθέτηση ενός ενιαίου τύπου ολοήμερων σχολείων Δημοτικών και Νηπιαγωγείων από το μονοθέσιο έως το πολυθέσιο για όλα τα παιδιά, η θεσμοθέτηση δάσκαλου και νηπιαγωγού πλήρους ωραρίου στα ολιγοθέσια ολήμερα σχολεία, η στελέχωση όλων των Δημοτικών με εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων στο πρωινό πρόγραμμα, η ένταξη όλων των προσφυγόπουλων στο δημόσιο σχολείο και η ίδρυση εκατοντάδων Τμημάτων Υποδοχής και ΔΥΕΠ, η ίδρυση μετά από 8 χρόνια εκατοντάδων νέων Τμημάτων Ένταξης και Ειδικών Σχολείων, η έγκαιρη πρόσληψη των αναπληρωτών πριν σημάνει το πρώτο κουδούνι ώστε όλα τα σχολεία να είναι ανοιχτά για να υποδεχτούν τους μαθητές, η θεσμοθέτηση μειωμένου εισιτηρίου από και προς τα νησιά και διευκολύνσεων στους αναπληρωτές και εν γένει στους εκπαιδευτικούς, ηκατάργηση της πολιτικής επιστράτευσης, η κατάργηση των αυταρχικών προβλέψεων του πειθαρχικού δικαίου και της αυτοδίκαιης αργίας, η κατάργηση του Π.Δ. για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις σε όλη την επικράτεια, η επανίδρυση των κατηργημένων ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ, η επαναπρόσληψη των απολυμένων εκπαιδευτικών, η ρύθμιση παρ όλες τις πιέσεις ώστε η πρώτη ώρα-σίτιση για κάθε τμήμα στο ολοήμερο πρόγραμμα του δημοτικού σχολείο να λογίζεται ως ώρα διδακτική, η απόδοση οργανικών θέσεων στους συναδέλφους των ειδικοτήτων και η δωρεάν υγειονομική κάλυψη όλων των ανασφάλιστων συμπατριωτών μας αποτέλεσαν πολιτικά βήματα στη σωστή κατεύθυνση.
Επίσης το υπό ψήφιση ν/σ για την « ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΩΝ ΔΟΜΩΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ» εμπεριέχει μια σειρά θετικές διατάξεις όπως:
- Καταργεί τοΠΔ 152/2013,δηλ. τηνπροσωπική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (πλην των στελεχών εκπαίδευσης) και σε συνδυασμό με την κατάργηση τηςσύνδεσης μισθού-βαθμού με την αξιολόγηση δικαιώνεται ένα κρίσιμο αίτημα που αποτέλεσε αιτία μεγάλων αγώνων του κλάδου.
- Ο Προγραμματισμός και η ανατροφοδοτική αποτίμησητου εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολικής μονάδας από τους εκπαιδευτικούς εδυναμώνει το ρόλο του συλλόγου διδασκόντων, δεν συνδέεται με δείκτες και δεν υφίσταταικαμία σύνδεση με την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και την κατηγοριοποίηση των σχολείων.
- Αντικαθιστά τον προσωποκεντρικό-ατομικό χαρακτήρα των δομώντης εκπαιδευτικής υποστήριξης, με την ίδρυση και ανάπτυξη δομώνμιας νέας κουλτούρας που θα βασίζεται στην συνεργασία,στη διεπιστημονικότητα και στη συλλογικότητα, αντιμετωπίζοντας κατά τρόπο ενιαίο το Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό, το Γυμνάσιο, και Λύκειο και την εκπαιδευτική, παιδαγωγική και διδακτική υποστήριξη των σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών.
- Αυξάνειτον αριθμότων υποδιευθυντών στα δημοτικά σχολεία καιμειώνειτο ωράριογια τους διευθυντές-υποδιευθυντές που πέραν των άλλων δημιουργούνται και νέες θέσεις εργασίας.
- Αυξάνει το επίδομα προϊσταμένωνστα ολιγοθέσια Νηπιαγωγεία και Δημοτικά.
Στο ν/σ αυτό όμως υπάρχουν διατάξεις που μας βρίσκουν απέναντι όπως αυτή της αξιολόγησης των στελεχών και του αποκλεισμού των αναπληρωτών από τη διαδικασία επιλογής στελεχών:
- Η ΕΡΑείναι υπέρ της συμμετοχήςόλων των εκπαιδευτικώνπου διδάσκουν στο σχολείο στην κρίση γιατην επιλογή εκπαιδευτικών που διεκδικούν θέση στελέχους της εκπαίδευσης στο σχολείο καιυπέρ των θητειών[μέχρι δύο συνεχόμενες] όλων των στελεχών εκπαίδευσης. Έχει σοβαρές επιφυλάξεις στην αξιολόγηση των στελεχών και είναι αντίθετη στην αξιολόγηση των υποδιευθυντών και διευθυντών σχολείωνγιατί πρόκειται για εκπαιδευτικούς της τάξης και δεν μπορεί ποσοτικοί χαρακτηρισμοί μεταξύ συνεργατών στο ίδιο σχολείο να αντικαταστήσουν την ανάγκη δημιουργίας σχέσεων συναδελφικών, σχέσεων εμπιστοσύνης και συνεργατισμού που πρέπει να υπάρχουν στα σχολεία.
- Η ΕΡΑεπιμένειότι το εκπαιδευτικό κίνημα θα πρέπει να συνταχθεί και να αγωνιστεί υπέρ της θέσηςπωςο διευθυντής σχολείου να είναι αιρετός με θητείαμε ρόλο συντονιστή και όχι διοικητικό στέλεχος-μάνατζερπου θα προέρχεται από «πίνακες» και θα βρίσκεται σε παράλληλη σχέση με τον σύλλογο διδασκόντων. Δυστυχώς αυτή η θέση απορρίφθηκε από το ΣτΕ, σε μια χρονική στιγμή που όμως ούτε η ΔΟΕ και οι περισσότερες παρατάξεις την υποστήριξαν – μάλιστα κατήγγειλαν την παραπάνω θέση όπως η ΔΑΚΕ και η ΔΗΣΥ-ΠΑΣΚ.
Για τις θετικές ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν από τη σημερινή κυβέρνηση και που αποτελούσαν χρόνια αιτήματα του κλάδου διαπιστώνουμε ότι άλλες παρατάξεις επενδύουν στην καταστροφολογία και στα fake news και άλλες να σιωπούν, αναπολώντας μάλλον το σχολείο που «χάθηκε», αυτό των Αρβανιτόπουλου-Διαμαντοπούλου και άλλες να ξεχνούν εύκολα, λησμονώντας όλες τους τι έπαθε ο κλάδος και η εκπαίδευση από τις πολιτικές ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, από τις πολιτικές της στοχοποίησης των εκπαιδευτικών, του φόβου και του ελέγχου της αξιολόγησης με ανοιχτές πόρτες και παράθυρα για απολύσεις.
Κομβικής σημασίας ζήτημα ήταν η θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής φοίτησης στο νηπιαγωγείο.
Οι Εκπαιδευτικοί Ριζοσπαστικής Αριστεράς – Ε.Ρ.Α- είχαν και έχουν ως βασική διεκδίκηση του εκπαιδευτικού κινήματος την ανάγκη 14χρονης δημόσιας δωρεάν υποχρεωτικής εκπαίδευσης και της δίχρονης υποχρεωτικής φοίτησης στο δημόσιο νηπιαγωγείο όλων των παιδιών 4-6 ετών με εκπαιδευτικούς νηπιαγωγούς.
Χαιρετήσαμε τη θεσμοθέτηση της Δίχρονης Υποχρεωτικής φοίτησης των παιδιών ηλικίας 4-6 ετών στο νηπιαγωγείο από την παρούσα κυβέρνηση, ως μέρος της δημόσιας και δωρεάν υποχρεωτικής εκπαίδευσης (άρθρο 33 ν. 4521/2018), θεσμοθέτηση που έγινε εν μέσω σφοδρών αντιδράσεων από την νεοφιλελεύθερη ηγεσία της Κ.Ε.Δ.Ε., της ΠΟΕ-ΟΤΑ αλλά ακόμα και μέσα στη βουλή από τα κόμματα. Δεν την ψήφισαν Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ-ΔΗΣΥ αλλά φευ και το ΚΚΕ.
Χαιρετίζουμε την έναρξη της εφαρμογής του νόμου για την δίχρονη υποχρεωτική φοίτηση στα νηπιαγωγεία, ενός νόμου που για 50 χρόνια πάλευε να νομοθετηθεί και να εφαρμοστεί η εκπαιδευτική κοινότητα.
Οι 184 δήμοι-δήμαρχοι που προσήλθαν με θετική ψήφο στις τριμελείς επιτροπές ώστε από τη νέα σχολική χρονιά να εφαρμοστεί ο νόμος δείχνει ότι η προπαγάνδα της ηγεσίας της ΚΕΔΕ και των επιχειρηματιών-ιδιωτών των παιδικών σταθμών κατά της φοίτησης στο νηπιαγωγείο, δεν μπορεί να υποσκελίσει την κοινωνική απαίτηση και ανάγκη για δωρεάν και δημόσια φοίτηση και των προνηπίων σε σχολεία, στα νηπιαγωγεία.
Δεν αποδεχόμαστε όμως την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να μη ισχύσει από τη νέα σχολική χρονιά ο νόμος (άρθρο 33 νόμος 4521/2018) και σε εκείνους τους Δήμους που οι τριμελείς επιτροπές εισηγήθηκαν θετικά την εφαρμογή του.
Δεν αποδεχόμαστε για θέματα που άπτονται του Δημόσιου Σχολείου και της εκπαιδευτικής πολιτικής της χώρας καθοριστικοί «κριτές» να είναι οι Δήμοι-δήμαρχοι, η κυβέρνηση και το υπουργείο παιδείας ασκούν εκπαιδευτική πολιτική και έχουν υποχρέωση να πάρουν την ευθύνη υλοποίησης του νόμου με την δέσμευση όμως γενναίας χρηματοδότησης ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες στέγασης όλων των νηπίων.
Η κατάργηση του ΟΣΚ στην οποία προέβησαν οι κυβερνήσεις ΝΔ- ΠΑΣΟΚ και που συνεχίζεται μέχρι σήμερα και η μεταφορά όλης της αρμοδιότητας για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση σχολικών κτηρίων-υποδομών στους Δήμους ,χωρίς να συνοδεύεται μάλιστα από την απαιτούμενη χρηματοδότηση, αποδείχτηκε λανθασμένη και με επιπτώσεις ολέθριες για την εκπαίδευση και για αυτό απαιτείται ίδρυση δημόσιου οργανισμού για την ανέγερση σύγχρονων διδακτηρίων και για τον εξοπλισμό όλων των σχολείων με την κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή.
Συναδέλφισσες-Συνάδελφοι
Το «παρελθόν» που ταλάνισε τον τόπο πρέπει να το αφήσουμε οριστικά πίσω, μαζί την κουλτούρα της αρπαχτής, του βολέματος και των εξωχώριων παραδείσων του μαύρου χρήματος.
Ο αγώνας απέναντι στις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, που επιτάσσουν τα εγχώρια και ξένα συμφέροντα και οι πολιτικοί εκφραστές τους είναι μονόδρομος.
Οι διεκδικήσεις μας
Η ΕΡΑ χωρίς να ξεχνά, δεν μένει στο χτες, διεκδικεί σταθερά ένα Δημοκρατικό, Ανθρώπινο και Δωρεάν Δημόσιο Σχολείο, ένα σχολείο με όλους τους αναγκαίους εκπαιδευτικούς που θα συντελεί στην κατάκτηση υψηλού μορφωτικού επιπέδου για όλα τα παιδιά, ένα σχολείο που δεν θα αποκλείει κανένα παιδί από την πρόσβαση στα δημόσια αγαθά της παιδείας.
Οι Εκπαιδευτικοί Ριζοσπαστικής Αριστεράς-ΕΡΑ- με αυτές τις θέσεις ως αφετηρία, αλλά και τις κατακτήσεις του κλάδου, συνεχίζουμε με όλους εσάς απαλλαγμένοι από τον συνδικαλισμό της ηττοπάθειας, του συντεχνιασμού και του παραγοντισμού, μακριά από κυβερνητικές και κομματικές λογικές, καταθέτουμε ως «προμετωπίδα» στους αγώνες μας το παρακάτω διεκδικητικό πλαίσιο:
- Δεκατετράχρονηδημόσια και δωρεάν εκπαίδευση. Δίχρονη υποχρεωτική φοίτηση στο Νηπιαγωγείο σε όλη την επικράτειαγια όλα τα παιδιά 4-6 χρονών.
- Μαζικοί μόνιμοι διορισμοίστην εκπαίδευση.Διορισμό των συμβασιούχων εκπαιδευτικών (αναπληρωτών) που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, τώρα.
- Πλήρηεργασιακά, εκπαιδευτικά, ασφαλιστικά και συνδικαλιστικάδικαιώματα στους αναπληρωτές.
- Μαζικούς μόνιμουςδιορισμούςστην ΕιδικήΑγωγή.
- Μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα20 για τα δημοτικά και 15 στα νηπιαγωγεία.
- Μείωση του διδακτικού ωραρίουτων εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας –ίδιο με αυτό της δευτεροβάθμιας.
- Μείωση του διδακτικού ωραρίουτων εκπαιδευτικών και στα ολιγοθέσια Νηπιαγωγεία και Δημοτικά σχολεία, ώστε να εξισωθεί με αυτό των πολυθεσίων.
- Σταδιακή μείωσητου διδακτικού ωραρίου και μετά την 20ετία.
- Όχιστις καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολείων.
- Ανέγερση νέων κτιριακών υποδομών, ικανών να ανταποκριθούν στην πλήρη εφαρμογή της δίχρονης φοίτησης στο νηπιαγωγείοκαι γενικότερα στις σύγχρονες ανάγκες σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
- Ίδρυση δημόσιου οργανισμούγια την ανέγερση σύγχρονων διδακτηρίων.
- Θεσμοθέτηση θέσης υποδιευθυντή από το 6θέσιο και δεύτερου από το 12θέσιο Δημοτικό Σχολείο.
- Αύξηση του επιδόματος προϊσταμένου ολιγοθεσίουΝηπιαγωγείου και Δημοτικού Σχολείου, ίσο με του υποδιευθυντή σχολείου.
- Θεσμοθέτηση μεταφορικού ισοδύναμουγια τους αναπληρωτές και για όλους τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται στα νησιά.
- Δημιουργία οργανικής θέσηςσε κάθε πολυθέσιο σχολείοενός επιπλέον δασκάλου για ενισχυτική διδασκαλία και εντός των τάξεωνπου υπάρχει παιδαγωγική ανάγκη.
- Ικανός αριθμός δασκάλων και νηπιαγωγώνστη διάθεση της διεύθυνσηςεκπαίδευσης που θα καλύπτουν ολιγοήμερες έκτακτες ανάγκες των σχολείων.
- Ίδρυση και λειτουργίαΤμημάτων Ένταξηςσε όλα τα σχολεία.
- Επέκταση του θεσμού της Παράλληλης στήριξηςώστε να καλυφθούν όλες οι ανάγκες των μαθητών που χρήζουν ειδική αγωγή.
- Ορισμός σταθερού εκπαιδευτικού,υπεύθυνου για κάθε ολοήμερο σχολείομε περισσότερα από δυο τμήματα.
- Να εγγράφονται όλοι οι μαθητέςστο ολοήμεροαρκεί να το επιθυμεί με δήλωσή του ο γονέας ή κηδεμόνας.
- Απόδοση οργανικών θέσεωνκαι στους εκπαιδευτικούς πληροφορικής, γαλλικών, γερμανικών, εικαστικών και θεατρικής αγωγής.
- Θεσμοθέτηση παιδαγωγικής επιμορφωτικής συνεδρίασηςτου συλλόγου διδασκόντων που θα λογίζεται ως ώρα διδακτική.
- Ενίσχυση του παιδαγωγικού ρόλουκαι των αρμοδιοτήτων του Συλλόγου Διδασκόντων, αποφασιστική η κρίση του για την επιλογή διευθυντών.
- Διευθυντές-συντονιστέςμε θητείακαι όχι διοικητικά στελέχη-μάνατζερ.
- Επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικώνμε ευθύνη της πολιτείας με απαλλαγή των διδακτικών καθηκόντων,επαναφορά των διδασκαλείωνκαι επέκταση του προγράμματος Β’ επιπέδου ΤΠΕ για όλους τους εκπαιδευτικούς.
- Χορήγηση εκπαιδευτικών αδειώνγια δωρεάν μεταπτυχιακές σπουδές.
- Επέκταση του προγράμματος για τις βιβλιοθήκεςσε όλα τα σχολεία και για τη λειτουργία τους να διατεθούν τουλάχιστον πέντε[5] διδακτικές ώρες.
- Δημιουργία αίθουσας πληροφορικήςενταγμένη στο πρόγραμμα των βιβλιοθηκών έτσιπου να λειτουργεί και ως ηλεκτρονική βιβλιοθήκη.
- Υποστήριξη των σχολικών μονάδωνμε μόνιμοεπιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό.
- Επέκταση του προγράμματος σίτισηςσε όλα τα σχολεία.
- Αύξηση των δαπανών για την παιδεία. Να δοθεί ειδική χρηματοδότηση για τις πολιτιστικές – εκπαιδευτικές επισκέψεις και δραστηριότητες των σχολείων.
- Ένταξη όλων των προσφυγόπουλων-μεταναστόπουλωνστα σχολείαμε παράλληλη λειτουργία τμημάτων υποδοχής.
- Αυξήσεις στους μισθούς και στις συντάξειςώστε για να ζούμε με αξιοπρέπεια.
- Η ανατροπήτων διατάξεων και ρυθμίσεωνγια ταόρια της συνταξιοδότησης και το ύψος των συντάξεων δεν αποτελούν για μας γεγονός τελεσίδικο,αποτελεί προτεραιότητα στις διεκδικήσεις και στον αγώνα μας.
- Πλήρη σύνταξη στα 35 χρόνιαεργασίας χωρίς όριο ηλικίας.
- ΟΧΙ στα μνημόνια, στην επιτροπείακαι στιςνεοφιλελεύθερες και «αγοραίες» εμπνεύσεως- οδηγίες της ΕΕ-ΔΝΤ και του ΟΟΣΑ.
Συναδέλφισσες-Συνάδελφοι
Οι πολιτικές των μνημονίων ,δεν μπορούν να συνεχιστούν εσαεί , δεν μπορεί να είναι το μέλλον που ονειρευόμαστε για την εργασία και για την κοινωνία μας συνολικότερα.
Το «παρελθόν» που ταλάνισε τον τόπο να το αφήσουμε οριστικά πίσω, οι διεκδικήσεις και οι μαζικοί αγώνες για λύση των προβλημάτων της κοινωνίας μας και της εκπαίδευσης από τη λαίλαπα της επιτροπείας είναι το δικό μας μέλλον.
Δεν θα αφήσουμε τις κατακτήσεις μας
να γίνουν συνθήματα σε αυριανά πανό.
Πίσω δε γυρίζουμε, Προχωράμε.
Ο δρόμος του αγώνα για δημοκρατία, για τα δικαιώματα στην εργασία, για παιδεία και υγεία για όλο τον λαό, για έναν καλύτερο και δίκαιο κόσμο δεν έχει γυρισμό.