«Η γνώση είναι δύναμη». Η φράση αυτή του Φράνσις Μπέικον, που θεμελίωσε την έννοια της επιστήμης και αγωνίστηκε για να βγει η Ευρώπη από τον πνευματικό μεσαίωνα, φαίνεται πως ενοχλεί υπέρ το δέον τους δανειστές, που θέλουν με κάθε τρόπο να ελέγξουν την πηγή της γνώσης που είναι η Παιδεία. Να την απαξιώσουν, και πολύ περισσότερο να τη μετατρέψουν σε ένα μηχανισμό άβουλων πολιτών, ικανών μόνον να παράγουν με φθηνή εργασία προς όφελος της κερδοφορίας. Και όσον αφορά στη χώρα μας, οι όποιες αλλαγές προς το καλύτερο, από προγράμματα μέχρι πρόσληψη εκπαιδευτικών με πλήρη δικαιώματα, η όποια χρηματοδότηση της Παιδείας περνούν μέσα από τις βουλές των δανειστών (σ.σ.: που φυσικά δε θέλουν). Όσο για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ; Αυτή κάνει ό,τι περνά από το χέρι της για την επιστροφή και στον πνευματικό μεσαίωνα, αφού ήδη συντηρεί με το 3ο μνημόνιο τον εργασιακό μεσαίωνα και ετοιμάζεται να εξαπολύσει τον εργασιακό «Αρμαγεδδώνα», την ισοπέδωση δηλαδή των όποιων εργασιακών δικαιωμάτων έχουν μείνει, με πρώτιστο αυτό της κατάργησης της απεργίας.
Τα «δεσμά», εξάλλου, της Παιδείας από τους δανειστές επισημαίνουν και οι Δώρα Ξυπολιά, μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ, της Αγωνιστικής Ριζοσπαστικής Ενότητας, και Νίκος Καλόγηρος, μέλος του ΔΣ της ΔΟΕ, της Πρωτοβουλίας Ανεξάρτητων Εκπαιδευτικών ΠΕ, με κοινή τους δήλωση, μετά τη συνάντηση που είχαν την Πέμπτη 1η Δεκέμβρη ΟΛΜΕ και ΔΟΕ με το νέο υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου: «Στις Βρυξέλλες λοιπόν θα επικαιροποιηθούν οι δεσμεύσεις που ανέλαβε η κυβέρνηση με το 3ο μνημόνιο και θα δοθούν οι κατευθύνσεις για νέες “μεταρρυθμίσεις”. Ο υπουργός παιδείας παραδέχθηκε ότι η υλοποίηση των επιταγών της ΕΕ και του ΔΝΤ αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την χρηματοδότηση της εκπαίδευσης και για τους όποιους διορισμούς», αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Η ΚΟΙΝΗ ΔΗΛΩΣΗ
Πραγματοποιήθηκε, την Πέμπτη 1/12, κοινή συνάντηση των ΔΣ των ΔΟΕ, ΟΛΜΕ με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Αποκαλυπτικός ήταν ο νέος υπουργός Παιδείας, ο οποίος μας επεσήμανε ότι θα υλοποιήσει το σύνολο των μνημονιακών δεσμεύσεων της κυβέρνησης για την εκπαίδευση.
Ο υπουργός δήλωσε ότι το τριετές πλάνο στην εκπαίδευση θα ανακοινωθεί μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης και αφού συμφωνηθεί με τους θεσμούς. Μας «καθησύχασε» πάντως λέγοντας ότι βρίσκονται πολύ κοντά στη «συμφωνία»…..
Στις Βρυξέλλες λοιπόν θα επικαιροποιηθούν οι δεσμεύσεις που ανέλαβε η κυβέρνηση με το 3ο μνημόνιο και θα δοθούν οι κατευθύνσεις για νέες «μεταρρυθμίσεις». Ο υπουργός παιδείας παραδέχθηκε ότι η υλοποίηση των επιταγών της ΕΕ και του ΔΝΤ αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την χρηματοδότηση της εκπαίδευσης και για τους όποιους διορισμούς.
Σύμφωνα και με την έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και κατάρτισης της ευρωπαϊκής επιτροπής (Σεπτέμβρης 2016), οι άμεσες δεσμεύσεις του υπουργείου είναι:
· Η υλοποίηση της μεταρρύθμισης του «Νέου Σχολείου»
· ο περαιτέρω εξορθολογισμός (τάξεων, σχολείων και πανεπιστημίων)
· η λειτουργία και η διακυβέρνηση των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
· η αποδοτικότητα και η αυτονομία των δημόσιων εκπαιδευτικών μονάδων
· οι δεσμοί μεταξύ έρευνας και εκπαίδευσης, η συνεργασία μεταξύ πανεπιστημίων, ερευνητικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων με σκοπό την ενίσχυση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας
· η αξιολόγηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών
Οι «διαβεβαιώσεις» που μας έδωσε ο υπουργός, πως η αξιολόγηση θα περιοριστεί στην αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας και στην αξιολόγηση των στελεχών και όχι των εκπαιδευτικών δεν δείχνει τίποτα άλλο παρά τη σταδιακή εφαρμογή για την απόκτηση «κουλτούρας» αξιολόγησης όπως και η έκθεση του ΟΟΣΑ επισημαίνει, αφού η αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών αποτελεί δέσμευση της κυβέρνησης, στο 3ο μνημόνιο.
Όσο για τους πολυυποσχόμενους 20.000 διορισμούς, αρκέστηκε να αναιρέσει την υπόσχεση, αποδεχόμενος πως αυτό είναι κάτι για το οποίο αποφασίζουν οι «θεσμοί».
Μας ανακοίνωσε ότι συνεχίζει τον «διάλογο» σε επιμέρους πλέον θεματικές. Ήδη ο «διάλογος» που διεξήχθηκε το προηγούμενο διάστημα είχε σαν αποτέλεσμα τα δύο πορίσματα, της επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων και της επιτροπής του «εθνικού» διαλόγου, που ο κοινός παρανομαστής και των δύο πορισμάτων είναι η δέσμευση υλοποίησης μιας πραγματικά νεοφιλελεύθερης και τεχνοκρατικής αναδιάρθρωσης της εκπαίδευσης.
Μετά και από αυτή, την «εθιμοτυπική» συνάντηση, όπως χαρακτηρίστηκε από το υπουργείο, είναι φανερό πως είναι ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ η αντίσταση και ο αγώνας μας! Οι εκπαιδευτικοί υποχρεούμαστε να γίνουμε η ατμομηχανή του κινήματος που θα υπερασπιστεί το δικαίωμα των λαϊκών στρωμάτων σε μια πραγματικά δημόσια και δωρεάν παιδεία που να ανταποκρίνεται στους αγώνες τους.
Νίκος Καλόγηρος, μέλος του ΔΣ της ΔΟΕ, της ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΕ
Δώρα Ξυπολιά, μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ, της ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ