Παλλήνη 15-5-2024                                                                προς
                                           Αρ. Πρ. 36                                                         όλους τους γονείς των μαθητών μας
 
«Αγαπητοί γονείς, Όπως πιθανά έχετε ενημερωθεί στις 22 Μαϊου 2024 κάποιοι από τους μαθητές των σχολείων μας
θα εξεταστούν στα πλαίσια του διαγωνισμού «της ελληνικής PISA». Ο διαγωνισμός αυτός δεν είναι
κάτι νέο. Γίνεται εδώ και χρόνια σε διεθνές επίπεδο. Τα προηγούμενα χρόνια έγινε προσπάθεια να
επιβληθεί και στην Ελλάδα για μαθητές της ΣΤ ́ Δημοτικού και της Γ ́ Γυμνασίου, βρίσκοντας
απέναντι όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. Το έργο είναι χιλιοπαιγμένο και πλέον έχουμε αρκετή
πείρα, τόσο από τις (αντι)εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις της χώρας μας όσο και της ΕΕ, για το πού
οδηγούν τέτοιου είδους εξετάσεις. Οι εξετάσεις της PISA διεξάγονται κάθε τρία χρόνια ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ (Οργανισμός
για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη). Όπως μας πληροφορεί σε σχετικό βίντεο η
ιστοσελίδα του ΙΕΠ (Ινστιτούτο εκπαιδευτικής πολιτικής του Υπουργείου) «Η PISA είναι πνευματικό
παιδί του ΟΟΣΑ και είναι ένα εργαλείο, προκειμένου οι βέλτιστες πρακτικές που υπάρχουν στις
χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ να γενικευτούν και να υιοθετηθούν στα υπόλοιπα εκπαιδευτικά
προγράμματα». Για να καταλάβουμε τι εννοούν με τον όρο «βέλτιστες πρακτικές» αρκεί να
θυμίσουμε ότι ο ΟΟΣΑ είναι ο οργανισμός που υποστηρίζει ότι στην Ελλάδα έχουμε
λίγους μαθητές στην τάξη και πρέπει να υπάρχουν περισσότεροι (!), ότι έχουμε πολλά σχολεία και
πρέπει να γίνουν συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων (!), ότι έχουμε πάρα πολλούς εκπαιδευτικούς, παρά τα χιλιάδες κενά κάθε σχολική χρονιά, και άλλα παρόμοια!
Τέτοιου τύπου εξετάσεις έχουν σαν στόχο την κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών. Η
απάντηση του ΟΟΣΑ, της ΕΕ αλλά και της ελληνικής κυβέρνησης απέναντι στις ανισότητες και στην
αποτύπωσή τους στα αποτελέσματα των διαγνωστικών εξετάσεων, είναι ο διαχωρισμός των
μαθητών και η διοχέτευση αυτών που προέρχονται από τα πιο χαμηλά κοινωνικά στρώματα σε
σχολεία υποβαθμισμένα. Έχει αποδειχθεί σε όλες τις χώρες που εφαρμόστηκε, ότι αυτή η τακτική
όχι μόνο δε βοηθά στη γνωστική ανάπτυξη αυτών των μαθητών, όχι μόνο δε λειαίνει τις ταξικές
ανισότητες, όπως οι ίδιοι ευαγγελίζονται, αλλά τις παγιώνει. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι
ότι, σε πολλές Πολιτείες των ΗΠΑ, οι μαθητές τοποθετούνται σε τμήματα στο Δημοτικό Σχολείο με
βάση την επίδοσή τους στη γραφή και την ανάγνωση... και εννιά στους δέκα μαθητές που
τοποθετούνται στο χαμηλό επίπεδο, παραμένουν και αποφοιτούν από αυτό. Γι’ αυτή την
προοπτική ανοίγουν δρόμο!
 
Με τέτοιου είδους κλίμακες και «διαγωνισμούς» ανοίγουν σήμερα το δρόμο ώστε, σε συνδυασμό
με την εφαρμογή της λεγόμενης «αξιολόγησης», να βαθμολογήσουν και να κατηγοριοποιήσουν τα
σχολεία, να δημιουργήσουν σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικούς πολλών ταχυτήτων. Δεν
επιδιώκουν να βελτιώσουν το μορφωτικό επίπεδο των μαθητών μας. Κανένα σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί αν δεν ικανοποιούνται αυτά που χρόνια τώρα και εσείς
οι γονείς και οι μαθητές μας και εμείς οι εκπαιδευτικοί διεκδικούμε: σύγχρονα και ασφαλή
σχολικά κτίρια, λιγότερα παιδιά στην τάξη, μόνιμο και σταθερό εκπαιδευτικό και βοηθητικό
προσωπικό, δομές που θα υποστηρίζουν τις ειδικές ανάγκες των μαθητών μας, γενναία
χρηματοδότηση, βιβλία και προγράμματα σπουδών που θα κάνουν τα παιδιά να αγαπούν τη
γνώση. Εμείς από τη δική μας πλευρά, καταγγέλλουμε αυτούς τους σχεδιασμούς. Σαν Σύλλογος
Εκπαδευτικών Π.Ε., καλούμε τα μέλη μας σε συμμετοχή σε στάση εργασίας κατά τις ώρες και
ημέρες διεξαγωγής του διαγωνισμού. Από το ίδιο το θεσμικό πλαίσιο, ενημερώνουμε πως ο γονιός
έχει τη δυνατότητα να μην συμφωνήσει στην συμμετοχή του παιδιού του στις εξετάσεις PISA. Γιατί θέλουμε ένα σχολείο που θα μορφώνει ολόπλευρα και ουσιαστικά, που δε «θα διδάσκει για
το τεστ». Γιατί δε θέλουμε να γίνει και ο διαγωνισμός PISA άλλος ένας τρόπος που θα χωρίζει σε
κατηγορίες μαθητές και σχολεία, που θα ανοίγει το δρόμο για ακόμα περισσότερες
αντιεκπαιδευτικές πολιτικές. Εμείς είμαστε εκπαιδευτικοί όλων των παιδιών, χωρίς διακρίσεις σε
«καλούς» και «κακούς», με ιδιαίτερη έγνοια για τους μαθητές «του τελευταίου θρανίου»! Σκοπός
μας είναι η μόρφωση όλων των παιδιών! Καθημερινά δίνουμε τον καλύτερό μας εαυτό
προκειμένου να κάνουμε τα παιδιά να αγαπήσουν την γνώση αλλά και να συμβάλλουμε στην
ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών μας!
Εμείς οι εκπαιδευτικοί, οι δασκάλες και οι δάσκαλοι των παιδιών σας, με ψηλά το κεφάλι και με
μόνη έγνοια τους μαθητές μας, που είναι και δικά μας παιδιά, σας καλούμε να παλέψουμε μαζί
για ένα σχολείο που θα μορφώνει και δε θα εξοντώνει, για το σχολείο των σύγχρονων αναγκών και
δυνατοτήτων της εποχής μας!
 
Ο πρόεδρος Η γραμματέας
 
Παναγιώτης Ευαγγέλου Χαρά Γαλανοπούλου