ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΦΑΣΗ 1, 2

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΚΑΤΑ ΑΞΟΝΑ 2023 2024

Άξονας 1 Στόχοι Σχέδια Δράσης
Διδασκαλία, μάθηση, αξιολόγηση

Ανάδειξη της επίδρασης των συνθηκών διαβίωσης (κοινωνικών και οικονομικών) των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, στην εκπαιδευτική διαδικασία, στη διδασκαλία και τη μάθηση.

Ανάδειξη της αρνητικής επιρροής που έχουν στη διδασκαλία και τη μάθηση η εργασιακή επισφάλεια, η συνεχής αλλαγή τόπου διαβίωσης ή/και εργασίας, η δυσχέρεια εξεύρεσης στέγης, η οικονομική ένδεια, η εργασιακή εξουθένωση, ο εργασιακός εκφοβισμός των εκπαιδευτικών.

Ανάδειξη της θετικής επιρροής που προκύπτει στην εκπαιδευτική διαδικασία, στη διδασκαλία και τη μάθηση, όταν πληρούνται:   η εργασιακή ικανοποίηση και η αναγνώριση του κοινωνικού ρόλου των εκπαιδευτικών, η μισθολογική τους αναβάθμιση, οι σταθερές/μόνιμες εργασιακές σχέσεις, η επικράτηση των αξιών της δημοκρατίας, της συλλογικότητας και της αλληλεγγύης, η αξιοπρεπής διαβίωση αποκλειστικά από τον μισθό, η επιστημονική, ψυχολογική και εργασιακή υποστήριξη με επιμορφωτικούς, ανατροφοδοτικούς θεσμούς.

Ανταλλαγή εμπειριών, μελέτη ερευνών, συζήτηση και αναστοχασμός πάνω στα ζητήματα της επίδρασης των όρων διαβίωσης και των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην εκπαιδευτική διαδικασία, στη διδασκαλία και τη μάθηση. Συμμετοχή σε σχετικές ημερίδες και συνέδρια. Διερεύνηση προτάσεων και λύσεων.
Αναγκαιότητα - Στόχοι

Οι εκπαιδευτικοί βιώνουν μία διαρκή υποτίμηση των μισθολογικών τους απολαβών, παράταση του εργασιακού τους βίου, κοινωνική απαξίωση του ρόλου τους και συνεχείς πιέσεις από το Υπουργείο.

Η εργασιακή εξουθένωσή τους συναρτάται από τους όρους εργασίας, τον ρόλο του σχολείου, το ανταγωνιστικό και όχι συνεργατικό πλαίσιο στο οποίο καλούνται να εργαστούν, τις αντιθέσεις που διαπερνούν τις κοινωνικές προσδοκίες για τον ρόλο του εκπαιδευτικού, την κοινωνική απαξίωση, τα επικοινωνιακά ψεύδη και στερεότυπα για την εργασία του. Τα παραπάνω παράγουν συνέπειες, δυσχεραίνοντας την εκπαιδευτική διαδικασία.

Στο πλαίσιο αυτό θα μελετηθεί πώς επηρεάζουν τη διδασκαλία και τη μάθηση:

α) η εντεινόμενη επισφάλεια που βιώνουν οι αναπληρωτές, β) η συνεχής αλλαγή τόπου διαβίωσής τους και οι δυσκολίες που δημιουργεί στην οικογενειακή τους ζωή, γ) η δυσκολία εξεύρεσης στέγης όταν οι εκπαιδευτικοί εργάζονται μακριά από τον τόπο διαμονής τους, δ) η συνεχής αλλαγή του διδακτικού προσωπικού του σχολείου, λόγω των ελαστικών σχέσεων εργασίας, ε) η οικονομική ένδεια, στ) η εργασιακή εξουθένωση, ζ) οι περιπτώσεις εργασιακού εκφοβισμού των εκπαιδευτικών.

Επιπλέον θα αναδειχθεί πώς επιδρούν:

α) η εργασιακή ικανοποίηση και η αναγνώριση του κοινωνικού ρόλου, β) η μισθολογική αναβάθμιση, οι σταθερές/μόνιμες εργασιακές σχέσεις και η συμβολή τους στη διαμόρφωση του αισθήματος του συνανήκειν στην ανασυγκρότηση της εκπαιδευτικής κοινότητας και των αξιών της συλλογικότητας, της ισοτιμίας και της αλληλεγγύης, γ) η αξιοπρεπής διαβίωση αποκλειστικά από τον μισθό τους, δ) η επιστημονική, ψυχολογική και εργασιακή υποστήριξη με επιμορφωτικούς, ανατροφοδοτικούς θεσμούς και η σημασία τους στην υπεράσπιση του επιστημονικού κύρους και της αυτοπεποίθησης των εκπαιδευτικών.

 

Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα

υλοποίησης

1. Συμμετοχή σε Συνέδριο με θέμα «Εργασιακή ικανοποίηση, εργασιακή εξουθένωση και εργασιακό άγχος των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης» (Ιανουάριος 2024).

2. Συμμετοχή σε πανελλαδική διαδικτυακή εκδήλωση για τους όρους διαβίωσης και τις συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών και την επίδρασή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία, τη διδασκαλία και τη μάθηση. (Φεβρουάριος 2024).

3. Διεξαγωγή έρευνας για την εργασιακή εξουθένωση των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με σχετικό ερωτηματολόγιο. (Δεκέμβριος – Φεβρουάριος 2024).

4. Ηλεκτρονική έκδοση (πρακτικά ημερίδας-ανακοίνωσης στο συνέδριο – αποτελέσματα έρευνας) (Απρίλιος – Μάιος 2024).

 
Πόροι μέσα - ερευνητικά εργαλεία

Για την υλοποίηση της δράσης απαιτείται:

1. Η συμβολή των εκπαιδευτικών της πράξης στην έρευνα και τη συζήτηση για τις εργασιακές συνθήκες και τους όρους διαβίωσής τους και πώς επηρεάζουν τις διαδικασίες της διδασκαλίας και της μάθησης.  

2. Η κατάρτιση ερωτηματολογίου -σχετικής ηλεκτρονικής φόρμας για την έρευνα.

3. Η συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες, ινστιτούτα και ερευνητές που μελετούν τα ζητήματα της εργασιακής ικανοποίησης και την επιρροή τους στη διδασκαλία και τη μάθηση.

4. Η επισκόπηση της βιβλιογραφίας και η αναζήτηση σχετικής αρθρογραφίας και ερευνών που αναφέρονται σε αυτήν.

5. Η χρήση ΤΠΕ για την αναμετάδοση της ημερίδας και της συζήτησης στο συνέδριο. Η χρήση ηλεκτρονικών μέσων καταγραφής, απομαγνητοφώνησης, σελιδοποίησης και δημοσίευσης του υλικού που θα παραχθεί.

 
Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης

Η ανάδειξη της επιρροής των συνθηκών εργασίας και διαβίωσης των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στη διδασκαλία και τη μάθηση.

Η ανάδειξη της σημασίας της ριζικής βελτίωσης των όρων εργασίας και διαβίωσης των εκπαιδευτικών και η συμβολή της στην αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Η προβολή σύγχρονων επιστημονικών προσεγγίσεων και σύνθετων κοινωνικών παραμέτρων για την τεκμηρίωση των ως άνω ισχυρισμών.

 

Διαδικασίες αξιολόγησης της

Δράσης

1. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών της πράξης στις επιστημονικές ημερίδες.

2. Η βελτίωση της αίσθησης του συνανήκειν των εκπαιδευτικών, της συμμετοχής τους δηλαδή σε μια κοινότητα με κοινά υλικά συμφέροντα και σύστοιχες επιστημονικές και ερευνητικές αναζητήσεις.

3. Η επιστημονική, ψυχολογική και εργασιακή υποστήριξη με επιμορφωτικούς, ανατροφοδοτικούς θεσμούς και η σημασία τους στην υπεράσπιση του επιστημονικού κύρους και της αυτοπεποίθησης των εκπαιδευτικών .

4. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στη διαδικασία της έρευνας.

5. Η υλοποίηση της ηλεκτρονικής έκδοσης.

 
       


Άξονας 2 Στόχοι Σχέδια Δράσης
Σχολική διαρροή, φοίτηση

Η ανάδειξη παραμέτρων που επηρεάζουν αρνητικά την εκπαιδευτική πορεία των μαθητών/τριων, τη σχέση τους με τη γνώση και τον σχολικό θεσμό, όπως:

Η αντίληψη του προκριματικού αγώνα για την επόμενη βαθμίδα, η πίεση της ύλης, η λογική της ατομικής ευθύνης, το αυταρχικό διοικητικό και θεσμικό πλαίσιο, οι αντιλήψεις περί αριστείας και ανταγωνισμού, η λογική ότι η επίδοση του/της μαθητή/τριας στο σχολείο είναι, αποκλειστικά, δείγμα ατομικών ικανοτήτων και «χαρίσματος».

Σε αντιδιαστολή με αυτές τις αντιλήψεις, να αναδειχτούν τα ζητήματα των κοινωνικοοικονομικών συνθηκών στις οποίες ζει ο/η μαθητής/τρια, το μορφωτικό κεφάλαιο και οι πολιτισμικές αξίες που βρίσκονται στον περίγυρό του. Να καταστεί σαφές ότι η σχολική αποτυχία είναι, κυρίως, η εκδήλωση της αδυναμίας του κοινωνικοοικονομικού περίγυρου του μαθητή, ώστε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σχολείου.

Ανάδειξη της αναγκαιότητας επέκτασης των υποστηρικτικών θεσμών και άρση όλων των αρνητικών παραμέτρων που υπονομεύουν την πορεία των μαθητών/τριών από βαθμίδα σε βαθμίδα.

Η διερεύνηση της σχέσης κοινωνικών και εκπαιδευτικών ανισοτήτων, σε συνδυασμό με τις συνέπειες που έχουν οι εφαρμοζόμενες εκπαιδευτικές πολιτικές, στη σχέση των μαθητών με τη γνώση.

Η παραγωγή και αναπαραγωγή ανισοτήτων και «σχολικής αποτυχίας», μέσα σε ένα ανταγωνιστικό εκπαιδευτικό πλαίσιο.

Αναζητούμε, διερευνούμε, διεκδικούμε το δημόσιο σχολείο που θα μπορεί να αναμετρηθεί με τις άνισες αφετηρίες των μαθητών. Μελετούμε τις αναγκαίες αλλαγές στο Αναλυτικό Πρόγραμμα και συνολικά στο σχολείο και στους υποστηρικτικούς θεσμούς, ώστε τα άνισα μορφωτικά και υποστηρικτικά περιβάλλοντα να μην μετατρέπονται σε προδιαγεγραμμένες άνισες σχολικές διαδρομές. Απαιτούμε, οραματιζόμαστε και δουλεύουμε για ένα σχολείο για όλους τους/τις μαθητές/τριες.

Αναγκαιότητα - Στόχοι

Είναι γνωστό ότι στο σχολείο φοιτούν μαθητές/τριες με διαφορετικές αφετηρίες και κοινωνικο-οικονομικά περιβάλλοντα. Η διαφορετικότητα αυτή έγκειται τόσο στο μορφωτικό κεφάλαιο όσο και στους πόρους (υλικούς και άυλους) που μπορούν να κινητοποιήσουν οι οικογένειές τους, ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του σχολείου. Είναι κοινός τόπος ότι το σχολείο στεγάζει μαθητικούς πληθυσμούς με τελείως διαφορετικές οικογενειακές προσδοκίες από τον σχολικό θεσμό. Το ζήτημα της σχολικής διαρροής, της σχολικής αποτυχίας και της πρόωρης εγκατάλειψης  δεν είναι προϊόν χειρισμών και εν γένει εκπαιδευτικής δεξιοτεχνίας. Η αντίληψη ότι η εκπαιδευτική επιτυχία εξαρτάται αποκλειστικά από τις ατομικές διδακτικές πρακτικές, αποτελεί άλλοθι για να βρεθεί εξιλαστήριο θύμα και αποδιοπομπαίος τράγος. Η σχολική αποτυχία είναι πρωτίστως κοινωνικό ζήτημα και ζήτημα εκπαιδευτικής πολιτικής και όχι απλά ατομικό/υποκειμενικό ζήτημα.

Μία από τις προτεραιότητες που πρέπει να συζητήσουμε είναι πώς το σχολείο θα βελτιωθεί και θα γίνει ωφέλιμο για όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από το κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον της οικογένειας τους.

Τα Αναλυτικά Προγράμματα, οι υποστηρικτικές δομές, η ενίσχυση των οικογενειών στο πλαίσιο της κοινότητας είναι απαντήσεις που δοκιμάστηκαν και μείωσαν την σχολική αποτυχία.

Το δημόσιο σχολείο για όλους/όλες μαθητές/τριες στοχεύει στην άρση των κοινωνικών ανισοτήτων, στην άρση της εγχάραξης χαμηλών προσδοκιών για το μέλλον των μαθητών/τριών, ενισχύοντας την αυτοεκτίμηση και το ενδιαφέρον για τη μάθηση και τη γνώση.

Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα

υλοποίησης

Συμμετοχή σε πανελλαδική διαδικτυακή ημερίδα με θεματική τη σχολική αποτυχία και τις εκπαιδευτικές και κοινωνικές παραμέτρους που αναπαράγουν τις κοινωνικές / εκπαιδευτικές ανισότητες (Φεβρουάριος 2024).

Ηλεκτρονική έκδοση (πρακτικά ημερίδας – Επιλογή άρθρων) (Απρίλιος – Μάιος 2024).

Υποτιτλισμός διεθνών παραγωγών (videos) για τις θέσεις μεγάλων παιδαγωγών και τις απαντήσεις που δίνουν σε παιδαγωγικά και κοινωνικά ζητήματα. (Απρίλιος – Μάιος 2024).

Πόροι μέσα - ερευνητικά εργαλεία

Για την υλοποίηση της δράσης απαιτείται:

1. Η συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες και ερευνητές που μελετούν το φαινόμενο της σχολικής διαρροής και τις κοινωνικές διαστάσεις της σχολικής αποτυχίας.

2. Η επισκόπηση της βιβλιογραφίας και η αναζήτηση σχετικής αρθρογραφίας και ερευνών που αναφέρονται στο φαινόμενο.

3. Η χρήση ΤΠΕ για την αναμετάδοση της ημερίδας. Η χρήση ηλεκτρονικών μέσων καταγραφής, απομαγνητοφώνησης, σελιδοποίησης και δημοσίευσης του υλικού που θα παραχθεί.

Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης

Η ανάδειξη κοινωνικών και εκπαιδευτικών παραμέτρων για τη «σχολική αποτυχία».

Η προσέγγιση και ανάδειξη επιστημονικών απόψεων για τη σχολική αποτυχία και τις κοινωνικές ανισότητες.

Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης

1. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην επιστημονική ημερίδα.

2. Η υλοποίηση της ηλεκτρονικής έκδοσης .

3. Το εύρος της προβολής των δράσεων.


 

Άξονας 3 Στόχοι Σχέδια Δράσης


Σχέση μεταξύ μαθητών/τριών
Να αναδειχθεί η σημασία των συνεργατικών μορφών διδασκαλίας και μάθησης ως διδακτικού παραδείγματος, καθώς και τα εμπόδια που θέτει στην εφαρμογή τους το ισχύον σχολικό πρόγραμμα σπουδών. Να αναδειχθεί η δυνατότητα λειτουργίας της σχολικής τάξης ως κοινότητα μάθησης, σε ένα σχολικό πλαίσιο δημοκρατίας και ισοτιμίας. Να αναδειχθούν η στάση και οι απόψεις των εκπαιδευτικών για την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, ο προβληματισμός που αναπτύσσεται εντός της εκπαιδευτικής κοινότητας και τα αιτήματά της. Οι συνεργατικές μορφές διδασκαλίας και μάθησης ως εργαλείο ανάπτυξης των διαπροσωπικών και διομαδικών σχέσεων, ενδυνάμωσης της αυτοεκτίμησης των μαθητών/τριών, εμπέδωσης κλίματος συνεργασίας και ενότητας μεταξύ́ των μελών της ομάδας και κατανόησης τόσο των δικών τους αναγκών και συναισθημάτων όσο και των άλλων. Οι στάσεις και οι απόψεις των εκπαιδευτικών απέναντι στη συνεργατική διδασκαλία και μάθηση.
Αναγκαιότητα - Στόχοι Η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση ευνοεί την ανάπτυξη των διαπροσωπικών και διομαδικών σχέσεων, την ενδυνάμωση της αυτοεκτίμησης των μαθητών/τριών, την εμπέδωση κλίματος συνεργασίας και ενότητας μεταξύ́ των μελών της ομάδας και την κατανόηση τόσο των δικών τους αναγκών και συναισθημάτων όσο και των άλλων. Ταυτόχρονα μπορεί να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις για την ισότιμη αντιμετώπιση μαθητών/τριών και την άμβλυνση σχολικών ανισοτήτων που αντανακλούν ανισότητες κοινωνικής προέλευσης, φύλου, εθνικής και φυλετικής καταγωγής. Η ανάδειξη της σημασίας των συνεργατικών μορφών διδασκαλίας και μάθησης ως διδακτικού Παραδείγματος, των εμποδίων που θέτει στην εφαρμογή τους το ισχύον πρόγραμμα σπουδών, καθώς και των απόψεων των εκπαιδευτικών και του προβληματισμού που αναπτύσσεται στο εσωτερικό της εκπαιδευτικής κοινότητας για τις δυνατότητες εφαρμογής τους στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, μπορεί να καταδείξει τις αναγκαίες παρεμβάσεις για τον μετασχηματισμό των σχολικών τάξεων σε κοινότητες μάθησης, σε ένα σχολικό πλαίσιο δημοκρατίας και ισοτιμίας.

Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα

υλοποίησης

1. Συμμετοχή σε διαδικτυακή επιστημονική ημερίδα για τη διεθνή εμπειρία από συνεργατικά, δημοκρατικά μοντέλα στο Δημόσιο Σχολείο. (Μάρτιος 2024)

2. Συμμετοχή σε Πανελλαδική επιστημονική διαδικτυακή ημερίδα με τίτλο: «Οι απόψεις των εκπαιδευτικών για τις συνεργατικές μορφές διδασκαλίας και μάθησης, ως εργαλείο ανάπτυξης διαπροσωπικών και διομαδικών σχέσεων». Στο πλαίσιο της ημερίδας θα παρουσιαστούν τα δεδομένα και τα συμπεράσματα έρευνας που διεξήχθη σε εθνικό επίπεδο για την   καταγραφή των απόψεων των εκπαιδευτικών. (Μάρτιος – Απρίλιος 2024).

3. Ηλεκτρονική έκδοση πρακτικών ημερίδας (Απρίλιος – Μάιος 2024).

4. Υποτιτλισμός διεθνών παραγωγών (videos) για τις θέσεις μεγάλων παιδαγωγών και τις απαντήσεις που δίνουν σε παιδαγωγικά ζητήματα (Μάιος 2024).

Πόροι - μέσα - ερευνητικά εργαλεία

Για την υλοποίηση της Δράσης απαιτείται:

1. Η συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες, παιδαγωγούς και ερευνητές που ασχολούνται με τις συνεργατικές μορφές μάθησης και διδασκαλίας.

2. Η στατιστική επεξεργασία και η επιστημονική παρουσίαση της ερευνητικής καταγραφής των απόψεων των εκπαιδευτικών.

3. Η χρήση ΤΠΕ για την αναμετάδοση της ημερίδας. Η χρήση ηλεκτρονικών μέσων καταγραφής, απομαγνητοφώνησης, σελιδοποίησης και δημοσίευσης του υλικού που θα παραχθεί.

Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης

1. Η προβολή σύγχρονων επιστημονικών προσεγγίσεων και διεθνών εμπειριών.

2. Η ανάδειξη των απόψεων των εκπαιδευτικών για την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία. Ο προβληματισμός που  αναπτύσσεται εντός της εκπαιδευτικής κοινότητας και τα αιτήματά της.

3. Η κατάδειξη των προβλημάτων που αφορούν στη στάση και τις ενέργειες της Πολιτείας και του Υπουργείου Παιδείας.

Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης

1. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην επιστημονική ημερίδα.

2. Η υλοποίηση της ηλεκτρονικής έκδοσης (e-book)

3. Η υλοποίηση του σχεδίου υποτιτλισμού των παιδαγωγικών θέσεων, μεγάλων παιδαγωγών.


Άξονας 4 Στόχοι Σχέδια Δράσης
Σχέση μεταξύ μαθητών/τριών εκπαιδευτικών Να αναδειχθούν οι εκπαιδευτικές, παιδαγωγικές και οικονομικές προϋποθέσεις για την ενίσχυση της παιδαγωγικής σχέσης εκπαιδευτικού-μαθητή. Η αναγκαιότητα για σταθερές σχέσεις εργασίας με διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών, ώστε να καλυφθούν όλες οι εκπαιδευτικές ανάγκες, για ουσιαστικό αποφασιστικό ρόλο του Συλλόγου Διδασκόντων, για υποστηρικτικούς   θεσμούς και αντισταθμιστικά προγράμματα με έγκαιρη και μόνιμη στελέχωση, για οικοδόμηση ουσιαστικής επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτικών – μαθητών με κλίμα συνεργασίας, αλληλοκατανόησης και εμπιστοσύνης.

Οι απόψεις των εκπαιδευτικών για τις δυσκολίες και τις δυνατότητες που υπάρχουν στην ανάπτυξη των σχέσεών τους με τους/τις μαθητές/τριες.

Η επίδραση ενός συνεργατικού, δημοκρατικού παιδαγωγικού και εκπαιδευτικού πλαισίου στην ανάπτυξη των σχέσεων μαθητών / εκπαιδευτικών. Η ανάδειξη των αξιών της συνεργασίας και της αλληλεγγύης απέναντι στον άκρατο ανταγωνισμό και την αντιπαλότητα.

Αναγκαιότητα - Στόχοι

Η οικοδόμηση ουσιαστικής και παραγωγικής επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτικών – μαθητών/τριών συνδέεται άμεσα:

1. Με τη δημιουργία κατάλληλου υποστηρικτικού και ενθαρρυντικού περιβάλλοντος, χωρίς ατομικό ανταγωνισμό και διαρκές άγχος για την κάλυψη του όγκου της ύλης και την εργαλειακή εξυπηρέτηση των αναλυτικών προγραμμάτων. Με την ανάδειξη των αξιών της συλλογικής λειτουργίας, απέναντι στον εξεταστικό ανταγωνισμό και την αντιπαλότητα.

2. Με τις διαπροσωπικές σχέσεις στο σχολείο οι οποίες ενισχύονται ουσιαστικά μέσα από συνεργατικές μορφές μάθησης και διδασκαλίας σε μία συνεργατική δομή τάξης.

3. Με υποστηρικτικές δομές (Τ.Υ., Τ.Ε. κλπ) που είναι ιδιαίτερα σημαντικές καθώς παρέχουν δυνατότητες ή απαλείφουν περιορισμούς στη σχέση μαθητών και εκπαιδευτικών. Η λειτουργία των υποστηρικτικών δομών δημιουργεί κλίμα εμπιστοσύνης, υποστήριξης, ασφάλειας και φροντίδας.

4. Με μικρότερο αριθμό μαθητών/τριών στην τάξη, που αυξάνει τον ποιοτικό χρόνο και το επίπεδο της αλληλεπίδρασης.

5. Με τη δημοκρατική λειτουργία και τον αποφασιστικό λόγο των Συλλόγων Διδασκόντων, με την αίσθηση της συλλογικότητας και τη θεσμική κατοχύρωσή της, που συμβάλλουν στη διαμόρφωση κλίματος εμπιστοσύνης, σεβασμού και αποδοχής.

6. Με επαρκή και αυξημένη διαθεσιμότητα εκπαιδευτικών πόρων για τη διαμόρφωση των χώρων, υποδομών και υλικών που είναι απαραίτητα για τη μετάβαση από τη νοησιαρχική αντίληψη της μάθησης, στην κοινωνική, κριτική χειραφετική.

Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα

υλοποίησης

1.Συμμετοχή σε διαδικτυακή επιστημονική ημερίδα για τη διεθνή εμπειρία από συνεργατικά, δημοκρατικά μοντέλα στο Δημόσιο Σχολείο. (Μάρτιος 2024).

2. Εμπλουτισμός και επεξεργασία ερευνητικών δεδομένων και παρουσίασή τους σε διαδικτυακή επιστημονική εκδήλωση. (Ιανουάριος – Απρίλιος 2024).

3. Ηλεκτρονική έκδοση (πρακτικά ημερίδας – επιλογή άρθρων) (Μάιος - Ιούνιος 2024).

4. Υποτιτλισμός διεθνών παραγωγών (videos) για τις θέσεις μεγάλων παιδαγωγών και τις απαντήσεις που δίνουν σε παιδαγωγικά ζητήματα (Μάιος 2024).

Πόροι - μέσα - ερευνητικά      

εργαλεία

Για την υλοποίηση της δράσης απαιτούνται:

1. Η συνεργασία με μέλη της επιστημονικής κοινότητας που μελετούν τις διαστάσεις των σχέσεων εκπαιδευτικών/μαθητών-τριών.

2. Η στατιστική επεξεργασία και η επιστημονική παρουσίαση της ερευνητικής καταγραφής των απόψεων των εκπαιδευτικών.

3. Η ηλεκτρονική οργάνωση της υλοποίησης των δράσεων, με τη χρήση ανάλογων λογισμικών.

Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης

1. Η αποτύπωση ιδεών και προβληματισμών των εκπαιδευτικών.

2. Η ανάδειξη όλων των κοινωνικών και εκπαιδευτικών παραμέτρων που σχετίζονται με τη δημιουργία σχέσεων σεβασμού, αλληλοκατανόησης και δημιουργικής δράσης, μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών.

3. Η κατάδειξη των προβλημάτων που αφορούν στη στάση και τις ενέργειες της Πολιτείας και του Υπουργείου Παιδείας .

4. Η συμμετοχή των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας στις δράσεις.

Διαδικασίες αξιολόγησης της

Δράσης

1. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην επιστημονική ημερίδα και στην ερευνητική καταγραφή.

2. Η υλοποίηση του σχεδιασμού και των δράσεων.

3. Η υλοποίηση του σχεδίου υποτιτλισμού των παιδαγωγικών θέσεων, μεγάλων παιδαγωγών.


 

Άξονας 6 Στόχοι Σχέδια Δράσης
Ηγεσία, οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας Ανάδειξη των προβλημάτων που αφορούν στη σχολική στέγη και τους σχολικούς χώρους (τάξεις, βιβλιοθήκες, αίθουσες εκδηλώσεων και συνεδριάσεων, αυλές κλπ) σε σχέση με την ανάπτυξη του προγράμματος και τις ανάγκες των παιδιών της σχολικής ηλικίας, στη Γενική και την Ειδική Εκπαίδευση. Καταγραφή και διερεύνηση της σημασίας των σχολικών χώρων (τάξεις, βιβλιοθήκες, αίθουσες εκδηλώσεων και συνεδριάσεων, αυλές κλπ) και των κτηριακών υποδομών που συντελούν και αρμόζουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών σχολικής ηλικίας, στη Γενική και την Ειδική Εκπαίδευση .
Αναγκαιότητα - Στόχοι

Οι σχολικοί χώροι έχουν σημαντική παιδαγωγική σημασία γιατί επηρεάζουν καθοριστικά τη διαδικασία της διδασκαλίας και της μάθησης και συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών/τριών (βιολογική, συναισθηματική, γνωστική). Ο χώρος του Δημοτικού Σχολείου, εσωτερικός και εξωτερικός, οφείλει να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις για την εφαρμογή ενός προγράμματος το οποίο να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τους ρυθμούς ανάπτυξης όλων των παιδιών. Κάθε Δημοτικό Σχολείο, πρέπει να λειτουργεί σε κατάλληλο χώρο, να διαθέτει επαρκή και κατάλληλο εξοπλισμό, να διαθέτει εσωτερικό και εξωτερικό χώρο φιλικό και προσβάσιμο για όλα τα παιδιά, με τρόπο που να διευκολύνεται η κίνηση και το παιχνίδι, να ενθαρρύνεται η ενεργητική-βιωματική μάθηση και να ενισχύονται η συλλογικότητα, η ανάληψη πρωτοβουλιών, η επικοινωνία, η συνεργασία και η αλληλεπίδραση όλων των συμμετεχόντων στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Σε αρκετές περιπτώσεις τα Δημοτικά Σχολεία στεγάζονται σε κτήρια που συχνά δεν εξυπηρετούν καμία από τις παραπάνω αναγκαιότητες, με πολύ σοβαρή έλλειψη υποδομών και συντήρησης, με μεγάλη παλαιότητα, με ελλιπή κρατική χρηματοδότηση, με χρόνια εγκατάλειψη. Η πραγματικότητα αυτή επιτάσσει την ανάδειξη του προβλήματος των σχολικών χώρων και των κτηριακών υποδομών, την ανάδειξη ευθυνών και συνεπειών, για τη διαμόρφωση ενός προγράμματος σχολικής στέγης, άμεσης προτεραιότητας, με την επαναλειτουργία του ΟΣΚ ως αποκλειστικού δημόσιου φορέα, που θα έχει όλο το φάσμα των αρμοδιοτήτων (σχεδιασμό - υλοποίηση - ανέγερση - εξοπλισμό), χωρίς υποθήκευση δημόσιου χώρου σε ιδιώτες ή εταιρείες. Άμεση πολεοδομική και νομική προτεραιότητα σε ό,τι αφορά στη σχολική στέγη.

Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα

υλοποίησης

1. Παρουσίαση ερευνητικών δεδομένων για την κατάσταση των κτιριακών υποδομών και των σχολικών χώρων, στη Γενική και Ειδική Αγωγή.

2. Συμμετοχή σε πανελλαδική επιστημονική ημερίδα για την ανάδειξη της σχέσης χώρου και μάθησης, καθώς και την ανάδειξη των προβλημάτων, των ελλείψεων, των αιτιών και των συνεπειών που σχετίζονται με τη σχολική στέγη στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. (Μάρτιος 2024).

3. Ηλεκτρονική Έκδοση πρακτικών ημερίδας. (Απρίλιος - Μάιος 2024).

Πόροι μέσα ερευνητικά εργαλεία

Για την υλοποίηση της δράσης απαιτούνται:

1. Η ανάλυση ερευνητικών δεδομένων.

2. Η συνεργασία με μέλη της επιστημονικής κοινότητας που μελετούν τη σχέση χώρου και μάθησης στις κοινωνικές, οικονομικές και πολιτισμικές διαστάσεις της.

3. Η χρήση ΤΠΕ για την αναμετάδοση της ημερίδας. Η χρήση ηλεκτρονικών μέσων καταγραφής, απομαγνητοφώνησης, σελιδοποίησης και δημοσίευσης του υλικού που θα παραχθεί.

4. Η αναζήτηση σχετικής αρθρογραφίας και επιστημονικών προσεγγίσεων που αναφέρονται στο ζήτημα.

Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης

1. Η ανάδειξη όλων των κοινωνικών, οικονομικών και επιστημονικών παραμέτρων που σχετίζονται με τη σχέση σχολικού χώρου και μάθησης.

2. Η κατάδειξη των προβλημάτων και των ευθυνών που αφορούν στη στάση και τις ενέργειες της Πολιτείας στο ζήτημα των σχολικών χώρων.

3. Η συμμετοχή των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας στις δράσεις.

Διαδικασίες αξιολόγησης της

Δράσης

1. Η υλοποίηση των δράσεων και της ηλεκτρονικής έκδοσης.

2. Η ενημέρωση για τα προβλήματα και η διάχυση των προβληματισμών και των αιτημάτων στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα.

3. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην επιστημονική ημερίδα.


Άξονας 7 Στόχοι Σχέδια Δράσης
Σχολείο και κοινότητα

Να αναδειχθούν προβλήματα και λύσεις στη διαχείριση επαρκούς χρηματοδότησης των λειτουργικών εξόδων των σχολείων.

Απαραίτητη προϋπόθεση για τη σωστή λειτουργία των σχολείων είναι να αυξηθεί η δημόσια χρηματοδότηση των σχολικών μονάδων χωρίς άμεση ή έμμεση ιδιωτική διαμεσολάβηση.

Ανάδειξη, μέσω των δράσεων, της ανάγκης για   διαφάνεια στην κατανομή και άμεση απόδοση της χρηματοδότησης σε κάθε σχολική μονάδα, έκτακτη χρηματοδότηση των Σχολικών Επιτροπών για λειτουργικά έξοδα, συντήρηση και υποδομές καθώς και διαγραφή των χρεών των σχολικών μονάδων στις Δ.Ε.Κ.Ο., εξασφάλιση αφορολόγητου πετρελαίου και φυσικού αερίου, κατάργηση του Φ.Π.Α. για τις σχολικές μονάδες, μόνιμο προσωπικό τεχνικών υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση των αναγκών των σχολείων, μόνιμο βοηθητικό προσωπικό και προσωπικό καθαριότητας στις σχολικές μονάδες. Ανάδειξη της αναγκαιότητας, στο πλαίσιο ενός γνήσιου δημόσιου δωρεάν σχολείου, να μην υφίσταται καμιά οικονομική επιβάρυνση των γονιών για τη λειτουργία των σχολείων.

Διαμόρφωση ενός ξεκάθαρου πλαισίου αρχών διαφάνειας και κατανομής της κρατικής χρηματοδότησης.

Παρουσίαση βασικών αρχών λειτουργίας της χρηματοδότησης των Σχολικών Μονάδων από τους Δήμους και τις Σχολικές Επιτροπές.

Συζήτηση για τις αλλαγές που επιφέρει το νέο νομοθετικό πλαίσιο και την ανάγκη διατήρησης των Δημοτικών Επιτροπών Παιδείας και των Σχολικών Επιτροπών.

Παρουσίαση ενός πλαισίου αρχών διαχείρισης που ανταποκρίνεται στις παιδαγωγικές και μορφωτικές ανάγκες της σύγχρονης εκπαιδευτικής διαδικασίας και των σχολικών υποδομών..

Αναγκαιότητα - Στόχοι

Η υποχρηματοδότηση της εκπαίδευσης είναι στοχευμένη πολιτική πρακτική και αποτελεί μοχλό για την εμπορευματοποίηση/κατηγοριοποίηση και τη λειτουργία των σχολείων με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Πόσο μάλλον αν συνδεθεί με την εφαρμοζόμενη αξιολόγηση. Η χρόνια υποχρηματοδότηση οδηγεί σε δυσχερή κατάσταση το σχολείο, με σοβαρές συνέπειες στη μόρφωση των παιδιών, στην υποβάθμιση υποδομών και στη διεύρυνση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων.

Οι εκπαιδευτικοί καταβάλουν τεράστιες προσπάθειες για να καλύψουν τις αυξημένες λειτουργικές ανάγκες μέσα σε ένα τοπίο ελλείψεων αναγκαίου παιδαγωγικού υλικού, παρωχημένου ηλεκτρονικού εξοπλισμού, ελλιπούς συντήρησης.

Το νέο νομοθετικό πλαίσιο και οι αλλαγές που επιφέρει (κατάργηση σχολικών επιτροπών-ΔΕΠ) δεν επιλύει τα χρόνια προβλήματα και είναι ένα ακόμη βήμα προς την εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης. Η ανάγκη διατήρησης και ενίσχυσης αρμοδιοτήτων των ΔΕΠ και των Σχολικών Επιτροπών, ως θεσμικών φορέων, αποτελούν εγγυήσεις για τη διευρυμένη κοινωνική συμμετοχή, για τη διαφάνεια και τη δημοκρατική λειτουργία στην χρηματοδότηση των σχολείων. Είναι ανάγκη η αύξηση της χρηματοδότησης χωρίς ιδιωτικές διαμεσολαβήσεις. Αποτελεί απόλυτη ανάγκη η διαμόρφωση πλαισίου αρχών διαχείρισης της χρηματοδότησης, ώστε να ανταποκρίνεται στις παιδαγωγικές και μορφωτικές ανάγκες της σύγχρονης εκπαιδευτικής διαδικασίας, των σχολικών υποδομών με μόνιμο βοηθητικό προσωπικό, καθαριότητας και τεχνικών υπηρεσιών. Αυτό συνεπάγεται άμεση, διαφανή κατανομή και απόδοση της χρηματοδότησης σε κάθε σχολείο, χωρίς περικοπές και κρατήσεις, συστηματική ενημέρωση για την κατανομή της χρηματοδότησης και τον απολογισμό κάθε έτους, δωρεάν κρατική χορήγηση των πάγιων δαπανών και κατάργηση του ΦΠΑ για τα σχολεία. Κοινωνική αναγκαιότητα αποτελεί η καθιέρωση ενός δημοκρατικού πλαισίου που θα στηρίζεται στη διαφάνεια, στην ενημέρωση και στον αποφασιστικό ρόλο του Συλλόγου Διδασκόντων.

Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα

υλοποίησης

Διοργάνωση πανελλαδικής διαδικτυακής εκδήλωσης για τις αιτίες και συνέπειες της υποχρηματοδότησης των σχολείων. Διερεύνηση των συνεπειών του νέου νομοθετικού πλαισίου. Κοινωνικές, εκπαιδευτικές προσεγγίσεις. (Μάρτιος – Απρίλιος 2024).

Καταγραφή και εμπειρία από τη διαχείριση, κατανομή και απόδοση της χρηματοδότησης των σχολείων. (Ιανουάριος - Μάρτιος 2024).

Ηλεκτρονική έκδοση πρακτικών ημερίδας. (Μάιος – Ιούνιος 2024).

Πόροι – μέσα – ερευνητικά εργαλεία

Η συνεργασία με δημοτικούς φορείς και ερευνητές που εμπλέκονται και μελετούν το ζήτημα της χρηματοδότησης των σχολείων και της εκπαίδευσης.

Η χρήση του εργαλείου της συνέντευξης.

Η καταγραφή της υπάρχουσας πραγματικότητας.

Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης

Η ανάδειξη της άμεσης αναγκαιότητας σημαντικής αύξησης της κρατικής χρηματοδότησης της παιδείας και των σχολείων.

Η προβολή σε όλη την κοινωνία των αιτιών και των συνεπειών της χρόνιας υποχρηματοδότησης.

Η κατάδειξη της διάλυσης του δημόσιου σχολείου από την ιδιωτικοοικονομική διείσδυση.

Η δημόσια συζήτηση για το νέο νομοθετικό πλαίσιο.

Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης

Η συμμετοχή στην επιστημονική ημερίδα.

Η υλοποίηση του σχεδιασμού και των δράσεων.

Το εύρος της κοινωνικής προβολής των ζητημάτων και αιτημάτων του εκπαιδευτικού κινήματος.


Άξονας 8 Στόχοι Σχέδια Δράσης
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις

Να αναδειχθεί ότι οι επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών και οι μορφωτικές ανάγκες των μαθητών, που λειτουργούν σε ένα δημόσιο, δωρεάν δημοκρατικό σχολείο, δεν υπηρετούνται από μια επιμορφωτική διαδικασία που έχει εργαλειακή προσέγγιση, εμπορευματοποιημένη λειτουργία και ιεραρχική δομή και οργάνωση.

Να αναδειχθεί ο ρόλος και η σημασία των Παιδαγωγικών Τμημάτων και η ανάγκη επαναλειτουργίας των Διδασκαλείων.

Η ανάγκη διαμόρφωσης δημόσιων και δωρεάν θεσμών επιμόρφωσης, που ανταποκρίνονται στις πραγματικές και διατυπωμένες ανάγκες των εκπαιδευτικών της πράξης, που επιλέγονται από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, βασίζονται σε επιστημονικά και ερευνητικά δεδομένα, επεξεργάζονται τη διεθνή εμπειρία, με άδεια από τα διδακτικά καθήκοντα.
Αναγκαιότητα - Στόχοι

Μια ουσιαστική επιμορφωτική διαδικασία πρέπει να συνδέεται τόσο με την αναζωογόνηση της εκπαιδευτικής λειτουργίας, όσο και με τη στήριξη και αναζωογόνηση των ίδιων των εκπαιδευτικών, ως ενεργών υποκειμένων. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι ενεργοί συνδιαμορφωτές των θεματικών, των διαδικασιών και του περιεχομένου μιας ουσιαστικής επιμόρφωσης και όχι άβουλοι δέκτες άνωθεν επιλογών, εξαναγκασμού (άμεσου ή έμμεσου), επιβολής ή χειραγώγησης. Η επιμόρφωση πρέπει να συνοδεύεται με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα, να είναι δημόσια και απολύτως δωρεάν, να απευθύνεται επαναλαμβανόμενα προς όλους/ες τους/τις εκπαιδευτικούς, να είναι τουλάχιστον ετήσια, με ευθύνη των Παιδαγωγικών Τμημάτων. Οι εκπαιδευτικοί βιώνουν μια πραγματικότητα έντονης απαξίωσης του ρόλου και της διανοητικής εργασίας τους, σημαντική οικονομική υποβάθμιση, υπό το καθεστώς μιας ποσοτικής και ανταγωνιστικής αντίληψης διαρκούς μετρησιμότητας, από την πλευρά του υπουργείου.

Το μοντέλο μιας «κλειστής, κάθετης, εργαλειακής επιμόρφωσης», που υλοποιείται από το Υπουργείο δεν λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές ανάγκες που διατυπώνονται από τους/τις εκπαιδευτικούς. Η επιμορφωτική διαδικασία μετατρέπεται σε οικονομικό προϊόν, σε ανταλλακτικό ατομικό προσόν, σε ανταγωνιστικό μέγεθος, σε «εκμάθηση» λειτουργικών δεξιοτήτων. Μια τέτοια διαδικασία απονευρώνει την επιμόρφωση από τη μορφωτική, κοινωνική και αξιακή της διάσταση. Μετατρέπεται σε μια διαδικασία που ενισχύει είτε την τάση διαφοροποίησης από το υπόλοιπο εκπαιδευτικό σώμα, είτε ενισχύει την εμπορευματοποίηση και την επαγγελματική εξουθένωση. Η συγκριτική θεώρηση της ελληνικής πραγματικότητας με την αντίστοιχη κατάσταση διεθνώς θα συμβάλλει στην περαιτέρω ανάδειξη αιτημάτων και αναγκών. Τα εκπαιδευτικά αιτήματα και οι επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών, όπως διατυπώνονται από τα εκπαιδευτικά συνδικάτα διεθνώς, θα φωτίσουν παραπέρα τα ζητήματα της επιμόρφωσης.

Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα

υλοποίησης

1. Συμμετοχή σε πανελλαδική Διαδικτυακή Εκδήλωση με θέμα τη διεθνή εμπειρία για τις επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών. (Απρίλιος 2024).

2. Περαιτέρω διερεύνηση και επεξεργασία των επιμορφωτικών αναγκών όπως διατυπώνονται από τους/τις εκπαιδευτικούς. (Μάρτιος - Μάιος 2024).

3. Ηλεκτρονική έκδοση Πρακτικών και επιλεγμένης αρθρογραφίας. (Απρίλιος – Μάιος 2024).

4. Συζήτηση με Παιδαγωγικά Τμήματα για τη διερεύνηση των δυνατοτήτων που υπάρχουν και των αιτημάτων που διατυπώνονται για την υλοποίηση επιμορφωτικών δράσεων με άξονα τις ανάγκες των εκπαιδευτικών και την επαναφορά της Μετεκπαίδευσης με εκπαιδευτική άδεια, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών. (Μάρτιος - Μάιος 2024).

Πόροι μέσα ερευνητικά εργαλεία

1.Η συνεργασία με μέλη διεθνών εκπαιδευτικών συνδικάτων για τα ζητήματα της επιμόρφωσης.

2. Η συνεργασία με μέλη της επιστημονικής κοινότητας που μελετούν το ζήτημα της επιμόρφωσης με έμφαση στον ορισμό της έννοιας των επιμορφωτικών αναγκών και στην έρευνα για την ανάδειξή τους.

3. Περαιτέρω επεξεργασία της ηλεκτρονικής καταγραφής των απόψεων των εκπαιδευτικών.

4. Ηλεκτρονική οργάνωση της υλοποίησης των δράσεων, με τη χρήση ανάλογων λογισμικών.

5. Η αναζήτηση βιβλιογραφίας, αρθρογραφίας και σχετικών ερευνών που αναφέρονται στο ζήτημα.

Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης

1. Η ανάδειξη όλων των παραμέτρων που σχετίζονται με την επιμόρφωση (χρόνος, περιεχόμενο, σκοπός, λειτουργία, όροι, σχέσεις), καθώς και η ανάδειξη των κοινωνικών, οικονομικών, εκπαιδευτικών και αξιακών συσχετίσεων.

2. Η κατάδειξη της αντίφασης ανάμεσα στη σημερινή πραγματικότητα και τις εκπαιδευτικές ανάγκες, όπως εκφράζονται από τους/τις ίδιους/ες τους/τις εκπαιδευτικούς.

3. Η συμβολή των εκπαιδευτικών στις δράσεις.

Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης

Η συγκριτική παιδαγωγική και εκπαιδευτική θεώρηση των ζητημάτων της επιμόρφωσης σε διεθνές επίπεδο.

Η συμμετοχή στην επιστημονική ημερίδα.

Η υλοποίηση του σχεδιασμού και των δράσεων.

Το εύρος της κοινωνικής προβολής των ζητημάτων και αιτημάτων του εκπαιδευτικού κινήματος.