ΠΡΑΞΗ …..η …………… …./10/2023

Του συλλόγου διδασκόντων του ……ου Ειδικού Δημοτικού /Νηπιαγωγείου ………………………………

ΘΕΜΑ: «Ειδική συνεδρίαση για τον συλλογικό προγραμματισμό της σχολικής μονάδας, σχολικού έτους 2023 - 2024».

Στο γραφείο συνεδριάσεων του ……ου Ειδικού Δημοτικού/Νηπιαγωγείου …………………………………………………………………….., ο Σύλλογος Διδασκόντων συνήλθε σήμερα, ημέρα ………………. ……./10/2023 και ώρα ………… σε ειδική συνεδρίαση, ύστερα από πρόσκληση του Διευθυντή/ντριας/Προϊσταμένης/ου, με θέμα:

«Συλλογικός προγραμματισμός της σχολικής μονάδας για το τρέχον έτος»

Η συνεδρίαση ξεκίνησε με ενημέρωση από την/τoν Διευθυντή/ντρια/Προϊστάμενη/ο του Ειδικού Δημοτικού/Νηπιαγωγείου …………………………………………….., για την κείμενη νομοθεσία και συγκεκριμένα: 1. Τον Νόμο 4823/2021 (ΦΕΚ  136/03.08.2021), 2. Την εγκύκλιο 119336/ΓΔ4/29.09.2022 «Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του Συλλογικού προγραμματισμού για το σχολικό 2022-2023», 3. Τον Νόμο 4692/2020 (ΦΕΚ 111/12.06.2020, 4. Το Φ.Ε.Κ. 4189 / 10-9-2021 5. Τις σχετικές οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) που βρίσκονται στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις :

http://iep.edu.gr/images/axiologisi/odigos_axiologisis_sept_2021_v2.pdf, και

http://iep.edu.gr/images/axiologisi/%CE%91%CF%85%CF%84%CE%BF%CE%B1%CE%BE%CE%B9%CE%BF%CE%BB%CF%8C%CE%B3%CE%B7%CF%83%CE%B7_v.5.pdfΑκολούθησε γόνιμη και δημιουργική διαλογική συζήτηση, κατά την οποία κατατέθηκαν και εκφράστηκαν απόψεις, ιδέες και κείμενα στο Σύλλογο Διδασκόντων.

Όλα τα παραπάνω έλαβε υπ’ όψιν του ο Σύλλογος Διδασκόντων για να αποφασίσει.

Ως εκ τούτων αποφασίζει οόφωνα (ή κατά πλειοψηφία) για τον Συλλογικό προγραμματισμό, τους στόχους και τα σχέδια δράσης, ως εξής:

α) Όλοι/ όλες οι εκπαιδευτικοί μετέχουν σε όλα τα σχέδια, με τη συλλογική ευθύνη του Συλλόγου Διδασκόντων.

β) Συντονιστής/ες αναλαμβάνει/ουν ο/η/οι :


γ) Τους παρακάτω στόχους και σχέδια δράσης:

Άξονας Στόχοι Σχέδια Δράσης (Τίτλος)

Άξονας 1

Διδασκαλία,

μάθηση,

αξιολόγηση

Ανάδειξη της επίδρασης των συνθηκών διαβίωσης (κοινωνικών και οικονομικών) των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, στην εκπαιδευτική διαδικασία, διδασκαλία και   μάθηση.

Ανάδειξη της αρνητικής επιρροής που έχουν στη διδασκαλία και τη μάθηση η εργασιακή επισφάλεια, η συνεχής αλλαγή τόπου διαβίωσης ή/και εργασίας, η δυσχέρεια εξεύρεσης στέγης, η οικονομική ένδεια, η εργασιακή εξουθένωση, ο εργασιακός εκφοβισμός.

Ανάδειξη της θετικής επιρροής που προκύπτει στην εκπαιδευτική διαδικασία, στη διδασκαλία και τη μάθηση, όταν πληρούνται:   η εργασιακή ικανοποίηση και η αναγνώριση του κοινωνικού ρόλου των εκπαιδευτικών, η μισθολογική τους αναβάθμιση, οι σταθερές/μόνιμες εργασιακές σχέσεις, η επικράτηση των αξιών της δημοκρατίας, της συλλογικότητας και της αλληλεγγύης, η αξιοπρεπής διαβίωση αποκλειστικά από τον μισθό, η επιστημονική, ψυχολογική και εργασιακή υποστήριξη με επιμορφωτικούς, ανατροφοδοτικούς θεσμούς.

Να βελτιωθεί το   περιεχόμενο και η μορφή των μέσων διδασκαλίας. Κοινωνική και σχολική υποστήριξη για όλους τους μαθητές με αναπηρία, μέσα σε κλίμα ισοτιμίας, ελευθερίας, ασφάλειας και σεβασμού της προσωπικότητάς τους.

Ανταλλαγή εμπειριών, μελέτη ερευνών, συζήτηση και αναστοχασμός πάνω στα ζητήματα της επίδρασης των όρων διαβίωσης και των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην εκπαιδευτική διαδικασία, στη διδασκαλία και τη μάθηση. Συζήτηση και παρουσίαση τεκμηριωμένων ερευνητικών διδακτικών πρακτικών που ανταποκρίνονται στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Συζήτηση επίκαιρων ζητημάτων και σύγχρονων αντιπαραθέσεων για την ειδική και συμπεριληπτική εκπαίδευση. Συμμετοχή σε σχετικές ημερίδες και συνέδρια. Διερεύνηση προτάσεων και λύσεων.

Άξονας 2

Σχολική διαρροή, φοίτηση

Ενίσχυση της Ειδικής Εκπαίδευσης και των Ειδικών Σχολείων. Ίδρυση ειδικών Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων πλήρως εξοπλισμένων, με ασφαλή μεταφορά των μαθητών/τριών, με πλήρη και έγκαιρη στελέχωση από μόνιμο προσωπικό.

Εξασφάλιση από την Πολιτεία όλων των προϋποθέσεων, ώστε να παρέχεται σε όλα τα παιδιά με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες η εκπαίδευση που τους χρειάζεται, ιδιαίτερα στα παιδιά που προέρχονται από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Μέτρα για την πρώιμη διάγνωση και παρέμβαση, με δωρεάν και δημόσιο χαρακτήρα. Ουσιαστική ενίσχυση των ΚΕΔΑΣΥ.

Καταγραφή, μελέτη και επεξεργασία των υποδομών, των αναγκών και των ελλείψεων των Ειδικών Σχολείων, σε συνδυασμό με την περαιτέρω επεξεργασία των απόψεων των εκπαιδευτικών των Ειδικών σχολείων για τα ζητήματα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.

Κριτική προσέγγιση της υπάρχουσας πραγματικότητας.

Άξονας 3

Σχέση μεταξύ

μαθητών/τριών

Να αναδειχθεί η σημασία των συνεργατικών μορφών διδασκαλίας και μάθησης ως διδακτικού παραδείγματος, καθώς και τα εμπόδια που θέτει στην εφαρμογή τους το ισχύον σχολικό πρόγραμμα σπουδών. Να αναδειχθεί η δυνατότητα λειτουργίας της σχολικής τάξης ως κοινότητα μάθησης, σε ένα σχολικό πλαίσιο δημοκρατίας και ισοτιμίας. Να αναδειχθούν η στάση και οι απόψεις των εκπαιδευτικών για την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, ο προβληματισμός που αναπτύσσεται εντός της εκπαιδευτικής κοινότητας και τα αιτήματα της. Οι συνεργατικές μορφές διδασκαλίας και μάθησης ως εργαλείο ανάπτυξης των διαπροσωπικών και διομαδικών σχέσεων, ενδυνάμωσης της αυτοεκτίμησης των μαθητών/τριών, εμπέδωσης κλίματος συνεργασίας και ενότητας μεταξύ́ των μελών της ομάδας και κατανόησης τόσο των δικών τους αναγκών και συναισθημάτων όσο και των άλλων. Οι στάσεις και οι απόψεις των εκπαιδευτικών απέναντι στη συνεργατική διδασκαλία και μάθηση. Αντιμετώπιση των διαφορών μέσα από δημοκρατικό διάλογο, με συμπεριληπτική και ενταξιακή κατεύθυνση, με ανάπτυξη συλλογικότητας και αλληλεγγύης μεταξύ των μαθητών/τριών.

Άξονας 4

Σχέση μεταξύ

μαθητών/τριών εκπαιδευτικών

Να αναδειχθούν οι εκπαιδευτικές, παιδαγωγικές και οικονομικές προϋποθέσεις για την ενίσχυση της παιδαγωγικής σχέσης εκπαιδευτικού-μαθητή. Η αναγκαιότητα για σταθερές σχέσεις εργασίας με διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών, ώστε να καλυφθούν όλες οι εκπαιδευτικές ανάγκες, για ουσιαστικό αποφασιστικό ρόλο του Συλλόγου Διδασκόντων, για υποστηρικτικούς   θεσμούς και αντισταθμιστικά προγράμματα με έγκαιρη και μόνιμη στελέχωση, για οικοδόμηση ουσιαστικής επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτικών – μαθητών με κλίμα   συνεργασίας, αλληλοκατανόησης και εμπιστοσύνης.

Οι απόψεις των εκπαιδευτικών για τις δυσκολίες και τις δυνατότητες που υπάρχουν στην ανάπτυξη των σχέσεών τους με τους/τις μαθητές/τριες.

Η επίδραση ενός συνεργατικού, δημοκρατικού παιδαγωγικού και εκπαιδευτικού πλαισίου στην ανάπτυξη των σχέσεων μαθητών / εκπαιδευτικών. Η ανάδειξη των αξιών της συνεργασίας και της αλληλεγγύης απέναντι στον άκρατο ανταγωνισμό και την αντιπαλότητα.

Άξονας 6

Ηγεσία, οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας

Ανάδειξη των προβλημάτων που αφορούν στη σχολική στέγη και τους σχολικούς χώρους (τάξεις, βιβλιοθήκες, αίθουσες εκδηλώσεων και συνεδριάσεων, αυλές κλπ) σε σχέση με την ανάπτυξη του προγράμματος και τις ανάγκες των παιδιών της σχολικής και προσχολικής ηλικίας, στη Γενική και την Ειδική Εκπαίδευση. Καταγραφή και διερεύνηση της σημασίας των σχολικών χώρων (τάξεις, βιβλιοθήκες, αίθουσες εκδηλώσεων και συνεδριάσεων, αυλές κλπ) και των κτιριακών υποδομών που συντελούν και αρμόζουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών σχολικής και προσχολικής ηλικίας, στη Γενική και την Ειδική Εκπαίδευση .

Άξονας 7

Σχολείο

και κοινότητα

Να αναδειχθούν προβλήματα και λύσεις στη διαχείριση επαρκούς χρηματοδότησης των λειτουργικών εξόδων των σχολείων. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να αυξηθεί η δημόσια χρηματοδότηση των σχολικών μονάδων χωρίς άμεση ή έμμεση ιδιωτική διαμεσολάβηση.

Η διαφάνεια στην κατανομή και η άμεση απόδοση της χρηματοδότησης σε κάθε σχολική μονάδα αποτελεί διαχρονικό αίτημα για την αποτελεσματική λειτουργία των σχολείων. Έκτακτη χρηματοδότηση των Σχολικών Επιτροπών για λειτουργικά, συντήρηση και υποδομές. Διαγραφή των χρεών των σχολικών μονάδων στις Δ.Ε.Κ.Ο. Εξασφάλιση αφορολόγητου πετρελαίου και Φυσικού αερίου. Καμιά οικονομική επιβάρυνση των γονιών για τη λειτουργία των σχολείων. Κατάργηση του Φ.Π.Α. για τις σχολικές μονάδες. Μόνιμο προσωπικό τεχνικών υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση των αναγκών των σχολείων. Μόνιμο βοηθητικό προσωπικό και προσωπικό καθαριότητας στις σχολικές μονάδες.

Διαμόρφωση ενός ξεκάθαρου πλαισίου αρχών διαφάνειας και κατανομής της κρατικής χρηματοδότησης.

Παρουσίαση βασικών αρχών λειτουργίας της χρηματοδότησης των Σχολικών Μονάδων από τους Δήμους και τις Σχολικές Επιτροπές.

Συζήτηση για τις αλλαγές που επιφέρει το νέο νομοθετικό πλαίσιο και την ανάγκη διατήρησης των Δημοτικών Επιτροπών Παιδείας και των Σχολικών Επιτροπών.

Παρουσίαση ενός πλαισίου αρχών διαχείρισης που ανταποκρίνεται στις παιδαγωγικές και μορφωτικές ανάγκες της σύγχρονης εκπαιδευτικής διαδικασίας και των σχολικών υποδομών.

Άξονας 8

Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις

Να αναδειχθεί ότι οι επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών και οι μορφωτικές ανάγκες των μαθητών, που λειτουργούν σε ένα δημόσιο, δωρεάν δημοκρατικό σχολείο, δεν υπηρετούνται από μια επιμορφωτική διαδικασία που έχει εργαλειακή προσέγγιση, εμπορευματοποιημένη λειτουργία και ιεραρχική δομή και οργάνωση. Να αναδειχθεί ο ρόλος και η σημασία των Παιδαγωγικών Τμημάτων και η ανάγκη επαναλειτουργίας των Διδασκαλείων. Η ανάγκη διαμόρφωσης δημόσιων και δωρεάν θεσμών επιμόρφωσης, που ανταποκρίνονται στις πραγματικές και διατυπωμένες ανάγκες των εκπαιδευτικών της πράξης, που επιλέγονται από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, βασίζονται σε επιστημονικά και ερευνητικά δεδομένα, επεξεργάζονται τη διεθνή εμπειρία, με άδεια από τα διδακτικά καθήκοντα.

Επιλέγουμε από τους παραπάνω άξονες, μόνο όσους είναι απαραίτητοι για τη σχολική μονά-δα, χωρίς τροποποιήσεις. (Σβήνουμε όσους άξονες δεν χρησιμοποιηθούν. Δεν προσθέτουμε τίποτε άλλο).

Για τον σκοπό αυτό συντάχτηκε το παρόν πρακτικό και αφού διαβάστηκε μεγαλόφωνα, υπογράφεται όπως ακολουθεί.

Η/Ο Διευθύντρια/ντής

Η/Ο Προϊστάμενη/ος

…………………………………….