Όταν λέμε δίχρονο νηπιαγωγείο,

 εννοούμε δημόσιο, δωρεάν, ποιοτικό και καθολικό

 για όλα τα παιδιά 4-6 ετών. 

Συνεχίζουμε αταλάντευτα αυτόν τον αγώνα !

Η δέσμευση του Υπουργού Παιδείας για θεσμοθέτηση του 2χρονου υποχρεωτικού νηπιαγωγείου θα παραμείνει χωρίς αντίκρυσμα, ακόμα κι αν η σχετική διάταξη στο νομοσχέδιο που συζητείται αυτές τις μέρες ψηφιστεί, αφού καμιά από τις αναγκαίες ενέργειες, όπως οι κτιριακές υποδομές, η γενναία χρηματοδότηση και οι μαζικοί διορισμοί νηπιαγωγών, δεν δρομολογείται.

Αλλά και η ίδια η ρητορική της Κυβέρνησης για δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή, όταν συνυπάρχει με την  ελεύθερη επιλογή του γονέα για το αν το παιδί του θα πάει στο δημόσιο νηπιαγωγείο ή στον ιδιωτικό ή δημοτικό βρεφονηπιακό σταθμό, ανοίγει την πόρτα, ώστε μέρος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης να μην παρέχεται αποκλειστικά από το κράτος, κατοχυρώνει την εμπλοκή των δήμων, την ίδια ώρα μάλιστα που η ΚΕΔΕ ζητάει να πάρουν οι Δήμοι στην ευθύνη τους όλες τις δομές της Π.Ε, ενισχύει πολιτικές εμπορευματοποίησης της προσχολικής αγωγής και  κερδοσκοπίας των ιδιωτών μέσω των vouchers. 

Aπ’ την άποψη αυτή, για το εκπαιδευτικό κίνημα δεν είναι ώρα για πανηγυρισμούς ούτε όσον αφορά την ονομασία του τμήματος του υπό ίδρυση Πανεπιστημίου Δ. Αττικής σε τμήμα Αγωγής και Φροντίδας ούτε για τον προσδιορισμό της ηλικίας 0-4 των νηπίων στα οποία αναφέρονται τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων του, αν τελικά κι αυτά οριστικοποιηθούν έτσι στον τελικό νόμο. Κι αυτό, γιατί στο χώρο του νηπιαγωγείου προχωρά με πολλούς τρόπους και γοργό ρυθμό η αντιδραστική ατζέντα που αμφισβητεί τόσο τα επαγγελματικά δικαιώματα των νηπιαγωγών όσο και το δημόσιο χαρακτήρα της προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης. Και βέβαια, δεν μας διαφεύγει ότι τα αντιδραστικά σχέδια για την αποκέντρωση, την ιδιωτικοποίηση και την αναδιάρθρωση του χάρτη της προσχολικής αγωγής των νηπίων ηλικίας 0-6 ετών εξυφαίνονται κι από όλη τη μνημονιακή αντιπολίτευση, αφού φιλοξενούνται στα προγράμματά τους, στις αποφάσεις των συνεδρίων τους, καταγράφονται στις δηλώσεις των στελεχών τους.

Ως επόμενο βήμα σχεδιάζεται η αποκέντρωση, το πέρασμα  των νηπιαγωγείων στις αρμοδιότητες των Δήμων. Είναι ένα βήμα που δεν ακυρώνεται από τις διατάξεις του νομοσχεδίου, αφού συντηρείται το παράλληλο δίκτυο νηπιαγωγείων και παιδικών σταθμών και τελικά η ελεύθερη επιλογή του γονέα τόσο για τα προνήπια όσο και για τα νήπια.

Ένα βήμα που προετοιμάζεται από πρόπερσι με την πολιτική υποβάθμισης, συρρίκνωσης και μετατροπής του δημόσιου ολοήμερου νηπιαγωγείου σε απογευματινά τμήματα φύλαξης. Θα ενταθεί με τις επικείμενες συγχωνεύσεις αλλά και τα σχέδια των «πολυδύναμων νηπιαγωγείων» που θα καταργήσουν σχολικές μονάδες Προσχολικής Αγωγής, θα περικόψουν τμήματα, θα περιορίσουν τις θέσεις εργασίας  των νηπιαγωγών. Την ίδια στιγμή, ως εργαλείο για την υλοποίηση αυτών των σχεδίων, ετοιμάζεται η αποτίμηση, η αξιολόγηση κι η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας,  ενώ για τους νηπιαγωγούς ανοίγουν μαζικά την πόρτα της ατομικής αξιολόγησης,  αφού το 50% των νηπιαγωγών κατέχει θέση προϊσταμένης-ου, από την οποία ξεκινά η αξιολόγηση που σχεδιάζει η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με την καθοδήγηση του ΟΟΣΑ.

Τα μέτρα που ψηφίζει και υλοποιεί η Κυβέρνηση αυτό το διάστημα σε όλη την Παιδεία, (30ωρο, συγχωνεύσεις, αξιολόγηση, αποκέντρωση, νέες υποστηρικτικές δομές) συμπληρώνουν μια βαθιά αντιδραστική τομή στο σώμα της δημόσιας εκπαίδευσης, μια νεοφιλελεύθερη αναδιάρθρωση, με σημαντικές επιπτώσεις στην εκπαίδευση των παιδιών των λαϊκών οικογενειών, τα επαγγελματικά δικαιώματα και τις εργασιακές σχέσεις όλων των εκπαιδευτικών.

Για αυτό επιμένουμε και διεκδικούμε αταλάντευτα:

Δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή, δεκατετράχρονο σχεδιασμό της Γενικής εκπαίδευσης.

 Μαζικούς μόνιμους διορισμούς νηπιαγωγών, εξασφάλιση χώρων, χρηματοδότηση και νέα κτήρια παντού, ώστε κανένα παιδί 4-6 να μη μείνει εκτός του δημόσιου νηπιαγωγείου.

Όχι στο παράλληλο δίκτυο δομών Π.Α. στο Δημόσιο, στους Δήμους και στους ιδιώτες. Όχι στα vouchers και την εμπορευματοποίηση.

Καμιά συγχώνευση-υποβιβασμός νηπιαγωγείου, 15 παιδιά στο τμήμα το ανώτερο, Τ.Ε. για να καλύψουν όλες τις ανάγκες, μείωση του διδακτικού ωραρίου των νηπιαγωγών- ίσο με το ωράριο όλων των εκπαιδευτικών της Π.Ε

Αμιγή ολοήμερα τμήματα, βοηθητικό προσωπικό σε όλα τα δημόσια νηπιαγωγεία.