Η τσάντα στο σχολείο: Μια ακόμα τρύπα στο νερό

Το Υπ. παιδείας με εγκύκλιό του προς τα σχολεία μας ενημερώνει ότι,  με την αριθμ. Πρωτ. 49/30-11-17 πράξη  του ΔΣ του ΙΕΠ η υπηρεσία προβαίνει στην έγκριση της δράσης « Η τσάντα στο σχολείο».

Η δράση απευθύνεται στους μαθητές όλων των Δημόσιων Δημοτικών σχολείων της χώρας και θα υλοποιηθεί από τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο του 2018 και μετέπειτα  από την έναρξη κάθε διδακτικού έτους έως τη λήξη του.

            Αυτό, σύμφωνα πάντα με την εγκύκλιο, πρακτικά σημαίνει ότι:

Ο Σύλλογος διδασκόντων συνεδριάζει και αποφασίζει το ή τα Σαββατοκύριακα που θα υλοποιηθεί η δράση.

Οι εκπαιδευτικοί ενημερώνουν τους μαθητές  για τη νέα δράση και οι διευθυντές  τους γονείς.

Ο Σύλλογος διδασκόντων αποφασίζει τους τρόπους που θα διευθετηθούν διάφορα ζητήματα και ιδιαιτερότητες που θα προκύψουν.

Το υπουργείο  παιδείας λίγο πριν εξαπολύσει την τελική του επίθεση κατά των δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών με την ψήφιση εντός των επόμενων ημερών των προαπαιτούμενων για την τρίτη αξιολόγηση  τα οποία μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν την αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών, την κατάργηση της ώρας σίτισης , τη συγχώνευση σχολικών μονάδων, την προώθηση της αξιολόγησης, επιχειρεί με πυροτεχνήματα και κούφια λόγια να μεταφέρει αλλού το βάρος της συζήτησης  χαϊδεύοντας τα αυτιά γονιών και μαθητών.

Ενδιαφέρον   όμως παρουσιάζουν οι επισημάνσεις  του Υπουργείου με τις οποίες προσπαθεί να στηρίξει τη συγκεκριμένη δράση.

  • Ο χρόνος που απαιτείται καθημερινά για την υλοποίηση των κατ’ οίκον εργασιών αποτελούν ζητήματα που συνδέονται άμεσα με τη μάθηση, την ανάπτυξη και τον ελεύθερο χρόνο των μαθητών.

Εμείς λέμε ότι η παραμονή της τσάντας των μαθητών στο σχολείο δεν έχει να προσφέρει απολύτως τίποτα στην εκπαιδευτική διαδικασία  εάν δε  συνοδεύεται από τις απαραίτητες αλλαγές στα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών  και κυρίως την αναγκαία μείωση  της διδακτέας ύλης των μαθημάτων και την αντικατάσταση απαράδεκτων σχολικών βιβλίων, όπως αυτών των μαθηματικών και της ιστορίας. Η έγκριση και για την επόμενη σχολική χρονιά, των ίδιων σχολικών βιβλίων, σηματοδοτεί πολύ απλά, ότι αυτή η κυβέρνηση συνεχίζει την εκπαιδευτική πολιτική των προηγούμενων, χωρίς καμία απόκλιση, σε επίπεδο περιεχομένου και διδακτικής μεθοδολογίας.

  • Η δράση υλοποιείται …και με σκοπό να υποστηρίξει ουσιαστικά τον μειωμένο χρόνο δημιουργικής επαφής και επικοινωνίας γονέων – παιδιών.

Εμείς λέμε ότι η κυβέρνηση που κατάργησε την αργία της Κυριακής, που επέβαλε τις εργασιακές σχέσεις λάστιχο, τα ατέλειωτα ωράρια κακοπληρωμένης εργασίας , που διέλυσε κάθε οικογενειακό προγραμματισμό,  είναι εξωφρενικά υποκριτικό να αναφέρει ότι οι ενδοοικογενειακές σχέσεις θα βελτιωθούν μόνο  με την παραμονή της τσάντας στο σχολείο για ένα Σαββατοκύριακο.

  • Η εγκύκλιος προϋποθέτει ότι «σε καμία περίπτωση η υλοποίηση της δράσης δεν πρέπει να οδηγήσει σε μετάθεση των κατ’ οίκον εργασιών που συνήθως ανατίθενται το Σαββατοκύριακο στις άλλες μέρες της εβδομάδας».

Εμείς λέμε ότι από τη στιγμή που η ύλη των μαθημάτων είναι συγκεκριμένη, οι διδακτικοί στόχοι αμετάβλητοι και τα σχολικά βιβλία ίδια, είναι σαφές ότι στην πραγματικότητα, ο παραπάνω στόχος είναι ανέφικτος. Όπως ανέφικτοι είναι και οι στόχοι της ουσιαστικής προσέγγισης της ύλης και της άμβλυνσης των εκπαιδευτικών ανισοτήτων και της σχολικής αποτυχίας.

  • Το ΥΠΠΕΘ στο πλαίσιο αναβάθμισης της σχολικής ζωής … εφαρμόζει τη δράση η τσάντα στο σχολείο.

Εμείς λέμε ότι για την αναβάθμιση σχολείου απαιτούνται: αύξηση δαπανών για την παιδεία, μαζικοί μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών, μείωση αναλογίας μαθητών ανά τμήμα, στήριξη του ολοήμερου σχολείου που σήμερα λειτουργεί με περισσεύματα ωρών, μείωση της διδακτέας ύλης, πραγματική παράλληλη στήριξη των μαθητών που την χρειάζονται, λειτουργία όλων των υποστηρικτικών δομών, δίχρονη δημόσια υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση.

Ένα τέτοιο σχολείο θα υπηρετεί πραγματικά τις ανάγκες των μαθητών για μόρφωση, δημιουργική και ολοκληρωμένη προσέγγιση της γνώσης και ελεύθερο χρόνο.