Και περιγραφική αξιολόγηση στο σχολείο των μνημονίων και του ΟΟΣΑ

Φαίνεται πως οι Συριζαίοι του υπουργείου Παιδείας έχουν βαλθεί να θέσουν σε εφαρμογή όλες τις ρεφορμιστικές προτάσεις που κυκλοφορούν στον εκπαιδευτικό χώρο. Μετά την περίφημη εκλογή διευθυντών και το ενιαίο σχολείο, σειρά έχει τώρα η περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών, που παρουσιάζεται ως το προοδευτικό υποκατάστατο της παραδοσιακής αριθμητικής αξιολόγησης.

Φέτος ζητήθηκε από κάποια σχολεία στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια να την εφαρμόσουν εθελοντικά. Αν και το υπουργείο δεν βρήκε πρόθυμους τους εκπαιδευτικούς, προγραμματίζει την υποχρεωτική εφαρμογή της αλλά δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη τον ακριβή τρόπο που θα γίνει.

Η αλλαγή του τρόπου αξιολόγησης των μαθητών ήταν και είναι πλευρά της συζήτησης που το σύστημα έχει ανοίξει περί αναποτελεσματικότητας της κλασικής αριθμητικής αξιολόγησης. Στα πλαίσια αυτής της συζήτησης καυτηριάζουν τον χαλαρό και κιμπάρικο τρόπο που χαρακτηρίζει τους εκπαιδευτικούς όταν βαθμολογούν τους μαθητές, αγανακτούν από το γεγονός ότι μαθητές με χαμηλές βαθμολογίες καταφέρνουν να εισάγονται σε σχολές ΤΕΙ ή και ΑΕΙ, διαπιστώνουν ότι οι βαθμοί δεν καταδεικνύουν πια αν ένας μαθητής είναι πράγματι καλός! Γι’ αυτό ψάχνουν λύση στο πρόβλημα. Στην προκειμένη περίπτωση, το πρόβλημα του συστήματος δεν είναι άλλο από τον πιο αποτελεσματικό έλεγχο της ροής των μαθητών στις διάφορες βαθμίδες εκπαίδευσης. Αμετακίνητη θέση του συστήματος είναι πως δεν μπορούν όλοι οι άνθρωποι να έχουν πρόσβαση σε όλα τα επίπεδα της γνώσης, γι’ αυτό τονίζουν σε κάθε ευκαιρία τα τελευταία χρόνια πως δεν κάνουν όλοι για το πανεπιστήμιο! Με βάση τις τελευταίες προτάσεις της κυβέρνησης περί νέου διετούς λυκείου, φαίνεται πως εκτιμούν πως δεν μπορούν όλοι οι μαθητές να έχουν το εθνικό απολυτήριο που αυτό θα δίνει!

Γενικά, κάθε αξιολόγηση, ανεξάρτητα τη μορφή της, επιδιώκει να καταγράψει σε πιο βαθμό ο εκπαιδευόμενος έχει κατακτήσει τους στόχους του σχολείου, όπως περιγράφονται από τα αναλυτικά προγράμματα. Τους στόχους αυτούς τους θέτει η εκάστοτε κυβέρνηση και δεν είναι διαπραγματεύσιμοι ούτε από τους μαθητές ούτε από τους εκπαιδευτικούς. Τη σημερινή περίοδο οι πολιτικές των μνημονίων και της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ θέτουν στόχους που οδηγούν σε ένα πιο φθηνό σχολείο, σε αύξηση των ταξικών φραγμών στην εκπαίδευση και σε εξοστρακισμό των δικαιωμάτων μαθητών και εκπαιδευτικών.

Σε όσες χώρες εφαρμόζεται η περιγραφική αξιολόγηση, συνυπάρχει με την αριθμητική. Μάλλον ένα τέτοιο μοντέλο θέλει να εφαρμόσει το υπουργείο, μαζί με την καθιέρωση του portfolio- φάκελου του μαθητή που θα τον ακολουθεί. Οι υπερασπιστές της περιγραφικής αξιολόγησης δεν μπορούν να κρύψουν μέσα στην φλυαρία τους, πως όπου εφαρμόζεται η περιγραφική αξιολόγηση περιλαμβάνει κρίσεις για τη συμπεριφορά και την προσωπικότητα των παιδιών. Είναι φανερό πως με τα νέα συστήματα αξιολόγησης που σχεδιάζει να εφαρμόσει το υπουργείο, θέλει να πετύχει μια πιο αποτελεσματική περικύκλωση των μαθητών.

Με βάση δηλώσεις του υπουργού παιδείας, η περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών είναι το πρώτο κομμάτι του πακέτου αξιολόγησης στην εκπαίδευση, που περιλαμβάνει τόσο την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων όσο και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Με την αναθέρμανση της συζήτησης γύρω από την αξιολόγηση, η κυβέρνηση θέλει να ξεπαγώσει και να εφαρμόσει τους νόμους της αξιολόγησης που ποτέ δεν κατάργησε. Άλλωστε οι «θεσμοί» και ο ΟΟΣΑ πιέζουν ασφυκτικά για αυτό. Οι διάφορες ηλεκτρονικές πλατφόρμες, οι επιτροπές και τα παρατηρητήρια αξιολόγησης ήδη υφίστανται και ετοιμάζονται να εφαρμόσουν αυτό για το οποίο στήθηκαν.

Η αξιολόγηση που ετοιμάζουν, είναι πλευρά της επίθεσης στο χώρο της εκπαίδευσης. Η οικονομική ασφυξία των σχολείων, οι χιλιάδες συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων και τμημάτων, η αύξηση των διδακτικών ωρών των εκπαιδευτικών, η μείωση των ωρών διδασκαλίας μαθημάτων, η ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων, η κατάργηση του δάσκαλου του ολοήμερου και άλλα, έχουν πλήξει σοβαρά την δημόσια εκπαίδευση. Μόνο το κλείσιμο τομέων που ετοιμάζουν στην τεχνική εκπαίδευση θα εκπαραθυρώσει από τα σχολεία χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικούς. Δεν είναι τυχαίο που και αυτός ο υπουργός παιδείας τάζει λαγούς με πετραχήλια για χιλιάδες διορισμούς εκπαιδευτικών. Ο Φίλης θα διόριζε 20000! Κι ενώ όλοι οι υπουργοί τα τελευταία χρόνια πλειοδοτούν σε διορισμούς, οι εκπαιδευτικοί στην εκπαίδευση μειώθηκαν κατά το 1/3 τουλάχιστο. Στους στόχους του ΟΟΣΑ είναι η παραπέρα μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού και η διάλυση των εργασιακών τους σχέσεων.

Το πακέτο των μέτρων που συνοδεύει η αξιολόγηση στην εκπαίδευση, απειλεί το ίδιο μαθητές και εκπαιδευτικούς. Το ζητούμενο για άλλη μια φορά, είναι η συντονισμένη απάντηση στην επίθεση της κυβέρνησης. Το ξύπνημα τους κινήματος από τη χειμερία νάρκη που το έχουν ρίξει οι συνδικαλιστικές ηγεσίες είναι επιτακτική ανάγκη. Φυσικά η λύση δεν είναι να περιμένουμε να καλοκαιριάσει. Η προετοιμασία για μια σοβαρή αναμέτρηση με το υπουργείο παιδείας και την κυβέρνηση πρέπει να είναι η μόνιμη έγνοια όλων των δυνάμεων που έχουν αναφορά στο κίνημα.